fjern søgeboks
Frihed til forskellighed
kids playing

Webinarer: Globalt udsyn

Gratis webinarer omhandlende blandt andet USA, Kina, EU, Hong Kong, Tech industrien og Arktis

Oplev oplæg fra ambassadører, politikere, NGO’er, journalister og specialister med viden om de emner, som du arbejder med i undervisningen.

FRISKOLERNE udbyder i samarbejde med Efterskolerne en lang række gratis webinarer til elever, lærere og andre interesserede. En del af webinarerne er støttet af Europa-Nævnet.

Se rækken af webinarer her på siden. 
Tilmelding foregår via efterskolernes hjemmeside.


WEBINARER 2021:

 

Mandag den 11. januar kl. 11.00-12.00
EU for begyndere
I dette aktiverende og konkrete webinar vil elever og andre interesserede få en grundlæggende introduktion til EU og hvordan unionen påvirker vores hverdag.
Med fotos, lydklip og eksempler som løftestang, vil vi komme rundt om emner som:

  • Hvorfor findes EU? Freds-, miljø- og købmandsargumentet
  • Hvem bestemmer i EU?
  • Hvordan har EU indflydelse på alt fra mobiltelefoner til Red Bull?
  • De danske forbehold
  • De ydre grænser og flygtninge
  • Brexit og fremtiden

Oplægsholder: Kasper Tonsberg Schlie, undervisningschef ved DEO

Tirsdag den 12. januar kl. 11.00-12.00
Bent Melchior om sit liv under 2. verdenskrig
Vi har bedt et af øjenvidnerne fra dengang, Bent Melchior, om at fortælle, hvordan han som dreng oplevede den Anden Verdenskrig, den tyske besættelse af Danmark og flugten til Sverige i oktober 1943.
Den 27. januar 1945 blev den værste af de nazistiske koncentrationslejre, Auschwitz i Polen, befriet af de sovjetiske tropper. FN har besluttet, at vi hvert år op til denne dato i januar skal mindes, hvordan nazisterne forfulgte alle slags minoriteter og især jøderne. De ville også deportere de danske jøder til lejrene. Heldigvis lykkedes det at redde det store flertal af jøderne i Danmark.

Onsdag den 13. januar kl. 13.00-14.00
EU som international magt
I EU taler man mere og mere om "europæisk suverænitet" - det handler om at verden med Kinas stadig mere aggressive kurs er blevet et mere udfordrende sted.
De gamle regler kommet på hårde prøver. Kun at tale om dansk national suverænitet giver ikke så meget mening mere. For set fra Kina er alle lande i EU små. Derfor skal EU landene tættere stå sammen og vise enig front, hvis EU skal have indflydelse. Men det er lettere sagt end gjort. EU-korrespondent Jacob Langvad fortæller om udfordringerne og forhindringer, og giver eksempler både på EU’s succeser og flop.

Torsdag den 14. januar  kl. 13.00-14.00
Introduktion til FN
Undervejs bliver eleverne introduceret til FN og hvad Verdensmålene kommer af og hvad bæredygtig udvikling er for noget.
Eleverne bliver inddraget løbende ved brug af systemet Mentimeter, som de kan tilgå vha. deres mobiltelefoner eller computere. Her får eleverne mulighed for at stille spørgsmål, deltage i quizzer og afstemninger og få deres mening hørt. Webinaret afvikles gennem Microsoft Teams, som man kan bruge selvom man ikke har en konto. Hvis I har lyst til fortsat at arbejde med verdensmålene og FN, findes en masse forskelligt materiale på www.un.dk/skoler under ‘undervisningspakker’. Link til materialet undervisningspakker

Fredag den 15. januar kl. 10.00-11.00
USA lige nu med Anders Agner fra Kongressen.com
Hvordan samler Biden et splittet USA, og hvad kan man forvente af de kommende fire år.
USA har valgt ny præsident og den 20. januar tages Joe Biden i ed som præsident nummer 46 i rækken. 
Han er valgt på løftet om at samle et splittet Amerika, men kan han overhovedet det? Og hvad kommer der til at ske politisk? 
Efter Demokraternes historiske sejre i Georgia, har Biden gode kort på hånden, eftersom hans parti har flertallet i begge kongres kamre - hvilket gør hans manøvremuligheder som præsident markant bedre end med en splittet kongres. Således er der lagt op til et kursskifte, både hvad angår indenrigspolitik og udenrigspolitik i de kommende år.
Men hvordan det præcist kommer til at se ud, og hvad det kommer til at betyde for os i Danmark, ser Anders Agner nærmere på i dette webinar.

Mandag den 18. januar kl. 13.30-14.30:
Status på FN efter 75 år.
I 2020 markerede vi FN’s 75 års jubilæum. Ingen havde forventet det også blev året, hvor FN viste sig at være mere nødvendig end nogensinde før.
I FN’s 75 års historie har der været mange problemer, kriser og katastrofer at håndtere – afkolonisering, krige, stormagtsrivalisering, den konstante kamp mod ulighed og den nyere håndtering af klimaforandringer. Ingen havde dog forventet at fejringen af FN’s 75 års jubilæum også skulle vise sig at være året, hvor coronavirussen testede det multilaterale samarbejde og viste nødvendigheden for FN.
Oplægsholder er Bo Jul Jeppesen, specialkonsulent ved den Danske FN repræsentation i New York.

Tirsdag den 19. januar kl. 10.00-11.00:
Indien i øjenhøjde
Hver sjette indbygger i verden er inder: Der bor flere i Indien end i Europa, Brasilien, Rusland og USA til sammen. 
Og det er nok verdens mest sammensatte land – med flere religioner, sprog og kulturer end i noget andet land på kloden. Hvorfor hører vi så ikke mere om landet – og hvad er Indien i det hele taget for et land? Hvordan er det anderledes end de lande, vi normalt hører om – og er der også ligheder og områder, hvor inderne er tættere på os, end vi måske lige skulle tro. Kom tæt på og i øjenhøjde med Indien og indere, på religion, kultur og historie.
Oplægsholder er Thomas Sehested, direktør for det danske kulturinstitut i Delhi.

Onsdag den 20. januar kl. 13.00-14.00:
Europas unge nationalister v. Vores Europa
I oplægget tager de Europa-berejste Elena og Peter eleverne med rundt i Europa for at møde nogle af kontinentets unge nationalister. Vi skal til Storbritannien og møde unge, der kæmpede for Brexit, til Italien og Frankrig og møde migrationskritiske aktivister og til Polen for at møde nationalister, der er imod EU's magt og indflydelse på politik og kultur.
I oplægget vises der videoklip og billeder fra oplægsholdernes rejser og møder. 

Mandag den 25. januar kl. 10.00-11.00:
Den onde danske drage og den gode kinesiske drage
For flere end 200 år siden sagde Napoleon: "Når Kina vågner af sin søvn, kommer verden til at ryste". Kina er stået ud af sengen nu, men betyder det, at vi skal være bange? Nej, vi skal bare lære at se verden med begge øjne, og det kan blive svært nok, for i mange år år har vi været vant til kun at bruge det ene øje.
Hvordan er det anderledes end de lande, vi normalt hører om – og er der også ligheder og områder, hvor kineserne er tættere på os, end vi måske lige skulle tro. Kom tæt på og i øjenhøjde med Kina og kinesernes kultur og historie. Oplægsholderen er Eric Messerschmidt, direktør det danske kulturinstitut i Beijing

Tirsdag den 26. januar kl. 10.00-11.00:
To Brexit or not to Brexit
Storbritannien har efter mere end fire års forhandlinger og forviklinger forladt EU-samarbejdet. Der er indgået en aftale mellem de to parter, men hvad den betyder i praksis, skal vi først til at finde ud af.
Boris Johnson overtog magten i det konservative parti og i Storbritannien med lovning på, at han ville ”get Brexit done”. Det er nu en realitet, at Brexit er sket. Men processen er langt fra slut med den indgåede aftale. Der er godt nok aftalt en ramme om samarbejdet, der sikrer, at man kan sælge de mest almindelige varer henover grænsen. Man kan også rejse med tog og fly mellem EU og UK, og de britiske fiskere har fået ret til at bestemme mere over kvoterne på de britiske fisk.
Men hvad skal det koste at studere i Storbritannien som dansker? Hvad med briter, der vil læse her? Hvad bliver reglerne for banker og finansverden, når City of London – et centrum i finansverdenen – pludselig ligger på en ø og ikke i EU? Hvad sker der, hvis EU og UK bliver uenige om klimamål, miljøstandarder eller statsstøtte fremover? 
Oplægsholder Rasmus Nørlem Sørensen er chefanalytiker i DEO og har fulgt Brexitdebatten tæt igennem mange år. Han giver en analyse af, hvordan forholdet mellem EU og UK kan komme til at se ud.

Onsdag den 27. januar kl. 9.00-12.00: 
Virtuel studierejse til Bruxelles og EU
Kom med bag kulisserne i EU og oplev Europas politiske hovedstad online.
DEO’s Kasper Tonsberg Schlie vil guide eleverne gennem Bruxelles, hvor vi får et levende indblik i både EU-systemet og den historiske by.
Der vil være live-interview med en politiker og en aktivist - og eleverne kan stille spørgsmål direkte via skærmen.
Den virtuelle rejse vil være krydret med quizzer og aktiviteter, så vi skal ikke sidde stille!
Der er indlagt pauser undervejs.

Torsdag den 28. januar kl. 13.30-14.30: 
Infight i EU: Ungarn, Polen og demokratiets fremtid (Vibe Termansen)

Kan man være med i EU, når man ikke længere er et demokrati? Når regeringen bestemmer, hvem der skal være dommer og hvad medierne skal fortælle?
Når man kan blive fyret for at kritisere regeringen og risikerer fem års fængsel for at sprede ”fake news” om den? Eller når man indfører ”LGBT-frie områder”? Og kan man så fortsat få mange flere penge fra EU, end man betaler? Hør hvordan situationen er lige nu i Polen og Ungarn, og hvad EU prøver at gøre ved det. Med Vibe Termansen, analytiker i DEO og forfatter til bogen Kampen om Centraleuropa.

Fredag den 29. januar kl. 10.00-11.00 
MEP-udfordringen - er du enig med din EU-parlamentariker?

Hvem holder øje med dig, når du er online? Ved du, hvordan store Tech giganter bruger dine data? Hvad er dine rettigheder egentlig, når du er online? Og gør EU nok for at beskytte fremtidens generationer online?
Det, og meget mere kan du få svar på, når EU-parlamentariker Karen Melchior stiller op til debat om EU’s digitale omstilling. Du er velkommen til at udfordre Karen med egne holdninger og tanker.
Debatten vil tage udgangspunkt i Kommissionens spritnye digitale udspil Digital Services Act og Digital Market Act. Med disse nye digitale strategier, håber Kommissionen på, at kunne tøjle de store teknologiselskaber til fordel for den enkeltes borgers datasikkerhed og det generelle konkurrencemarked.
Christian Rømer Thulstup er inviteret til at udfordre Karen Melchior, mens radiovært og komiker Mette Frobenious vil moderere, for at sikre en god og nuanceret debat. Christian studerer til daglig Elektroteknologi på DTU med specialisering inden for robotteknologi. Desuden er han tiltrædende Næstformand for Polyteknisk Forening, studenterorganisationen for de studerende på DTU. Webinaret er for elever, lærere og andre interesserede. Arrangementet er offentligt, og alle i publikum inviteres til at deltage i debatten.

Lærervejledning: Forud for debatten vil vi anbefale, at eleverne har orienteret sig i nedenstående forberedelsesmateriale. Vi anbefaler, at I starter med at lytte til podcasten, da den giver en generel introduktion til ligestilling i EU. Vi opfordrer til at klassen opdeles i 3 grupper, hvor hver gruppe får tildelt hvert sit fokuspunkt. Artiklerne i forberedelsesmaterialet matcher de tre fokuspunkter. Dem kan eleverne med fordel tage udgangspunkt i, når de selv skal researche videre om deres tildelte fokuspunkt forud for debatten.

Forberedelsesmateriale
Lyt til denne podcast: Europa i 20’erne. 5. afsnit, Er digitaliseringen kørt for Europa?: https://podtail.com/da/podcast/europa-i-20-erne/-5-er-digitaliseringstoget-kort-for-europa/
Læse disse artikler: EU’s digitale udspil: https://danskemedier.dk/aktuelt/marked-og-salg/fine-takter-i-eus-nye-regulering-af-det-digitale-marked/
Borgernes rettigheder: https://menneskeret.dk/nyheder/eu-udspil-digitale-tjenester-styrke-borgernes-rettigheder
Techgiganterne: https://www.dr.dk/nyheder/udland/nu-skal-google-facebook-og-amazon-toejles-vi-skal-vaere-lige-saa-sikre-online-som

Fokuspunkter: Opdel klassen i 3 grupper, og tildel et fokuspunkt til hver gruppe. Grupperne skal forud for debatten researche videre om deres tildelte fokuspunkt. Grupperne kan med fordel tage udgangspunkt i artiklerne og arbejdsspørgsmålene fra forberedelsesmaterialet.

EU’s digitale udspil:

  1. Hvad er hovedtrækkene i EU’s Digital Service Act og Digital Market Act?
  2. Hvad er problemet med de målrettede reklamer, der er på eksempelvis sociale medier?
  3. Hvilke argumenter er der for/imod, at EU holder virksomhederne ansvarlige over for indholdet på deres platform og begynder at regulere indholdet på nettet?

Opgave: Udarbejd 3 spørgsmål til debattørerne.

Borgernes rettigheder:

  1. Hvad gør EU for at sikre borgernes rettigheder på nettet?
  2. Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og politisk propaganda?
  3. Hvad mener I, er hhv. individets og EU’s ansvar, når det kommer til at beskytte borgerne online?

Opgave: Udarbejd 3 spørgsmål til debattørerne.

Techgiganterne:

  1. Hvorfor er techgiganter som google og amazon ikke glade for EU-Kommissionens digitale udspil?
  2. Hvordan vil EU sikre sig at techgiganterne/gatekeepers overholder lovgivningen?
  3. Hvilke argumenter er der for/imod at techgiganter har adgang til jeres dataoplysninger, når i benytter deres online-platforme?

Opgave: Udarbejd 3 spørgsmål til debattørerne.

 

Mandag den 1. februar kl. 11.00-12.00:
Europas sidste diktatur
Siden august sidste år har Hviderusland oplevet de største demonstrationer siden Sovjetunionens kollaps. Hviderussere og oppositionsleder Svetlana Thikhanovskaja kræver præsident Lukasjenkos afgang. 
Imens trækker Ruslands præsident Putin i trådene for at gøre Hviderusland russisk og mod vest går EU-landene Estland, Letland, Litauen og Polen i front for at undgå, at det sker. På webinaret om Hviderusland skal vi tale om, hvad Europa og Rusland hver især har af interesser i ’Europas sidste diktatur’, om kvindelige demonstranter og se på politisk streetart i hovedstaden Minsk.  
Oplægsholder er Kirstine Ottesen, Oplysningsforbundet Demokrati i Europa

Tirsdag den 2. februar kl. 9.00-12.00:
Tag med på online rejse til Polen med Vibe Termansen
Tag med på en online rejse til vores naboland, hør mere om hvorfor regeringspartiet gør, som de gør, og hvorfor folk stemmer på dem. Vi ser også et interview med en dommer, som en minister har ført hadekampagne mod på SoMe, og forpersonen for Polens største LGBT-organisation.
Polen har siden 2015, hvor landet fik en nationalkonservativ regering, lagt sig mere og mere ud med EU. Det handler om, hvordan man forstår historien, hvordan man definerer vigtige begreber som ”demokrati” og ”retsstat” og så handler det om værdier - som når partiformanden siger, migranter har parasitter, eller når præsidenten siger, at LGBT ikke er mennesker, men en ideologi.

Onsdag den 3. februar kl. 10.00-11.00
MEP-udfordringen - er du enig med din EU-parlamentariker?
Retsstatsmekanismen: Er EU stadig bygget på demokratiske værdier? Er det EU’s ansvar at beskytte borgere mod egen nationalstat? Og hvad betyder det for demokratiet, når EU indfører en retsstatsmekanisme?
Det, og meget mere kan du få svar på, når EU-parlamentariker Peter Kofod stiller op til debat om retsstatsmekanismen. Du er velkommen til at udfordre Peter med egne holdninger og tanker.
Debatten tager udgangspunkt i retsstatsmekanismen, der skal tilbageholde EU-midler, hvis medlemslande ikke overholder retsstatsprincippet. Mekanismen er udformet, da man ser en bekymrende udvikling i nogle medlemslande, hvor bl.a. domstoles uafhængighed, basale rettigheder, ytrings- og pressefrihed er under pres fra staten.
Regitze Helene Rohlfing er inviteret til at udfordre Peter, mens radiovært og komiker, Mette Frobenious, vil moderere for at sikre en god og nuanceret debat. Regitze er ph.d. studerende ved statskundskab og jura på Københavns Universitet, hvor hun forsker i Polens og Ungarns tilbagerulning af demokratiske principper. Hun fokuserer særligt på, hvilke konsekvenser det har for civilsamfundet, og hvorvidt EU kan være en støtte i mobiliseringen mod indskrænkningen af rettigheder. Webinaret er for elever, lærere og andre interesserede. Arrangementet er offentligt, og alle i publikum inviteres til at deltage i debatten.

Lærervejledning: Forud for debatten vil vi anbefale, at eleverne har orienteret sig i nedenstående forberedelsesmateriale. Vi anbefaler, at I starter med at lytte til podcasten, da den giver en generel introduktion til ligestilling i EU. Vi opfordrer til at klassen opdeles i 3 grupper, hvor hver gruppe får tildelt hvert sit fokuspunkt. Artiklerne i forberedelsesmaterialet matcher de tre fokuspunkter. Dem kan eleverne med fordel tage udgangspunkt i, når de selv skal researche videre om deres tildelte fokuspunkt forud for debatten.

Forberedelsesmateriale
Lyt til denne podcast: Traktat, Stakit, Kasket. 5. afsnit, Retsstaten: https://www.listennotes.com/podcasts/traktat-stakit/5-retsstaten-KJpIFhb6PeW/
Læse disse artikler: Polen og Ungarn: https://www.dr.dk/nyheder/udland/ungarn-og-polen-vaekker-igen-alvorlige-bekymringer-i-bruxelles
EU vs Nationalstaten: EU i Danmark: Vi er ikke ude på at straffe Ungarn - Altinget: eu
Corona og retsstaten: Coronavirus spreder sig til retsstaten | Arbejderen

Fokuspunkter: Opdel klassen i 3 grupper, og tildel et fokuspunkt til hver gruppe. Grupperne skal forud for debatten researche videre om deres tildelte fokuspunkt. Grupperne kan med fordel tage udgangspunkt i artiklerne og arbejdsspørgsmålene fra forberedelsesmaterialet.

Polen og Ungarn:

  1. På hvilke områder går Ungarn og Polen imod retsstaten?
  2. Hvordan forholder EU sig til hhv. Ungarn og Polens brud på retsstatens principper?
  3. Hvad mener I, at EU bør gøre ift. EU lande, der ikke respekterer retsstaten?

Opgave: Udarbejd 3 spørgsmål til debattørerne.

EU vs Nationalstaten:

  1. Hvad betyder retsstat?
  2. Hvordan ønsker EU at sikre retsstaten med retsstatsmekanismen?
  3. Hvordan mener I, at EU skal blande sig, hvis landene ikke respekterer retsstaten?

Opgave: Udarbejd 3 spørgsmål til debattørerne.

Corona og retsstaten:

  1. Hvilke beføjelser er blevet tildelt danske myndigheder under corona, der indskrænker de demokratiske friheder? 
  2. Kan I finde et eksempel på en sag, hvor Danmark har handlet på måder, der er i strid med retsstaten i 2020?
  3. Hvad er argumenterne for/imod at EU landes nationalstater skal have beføjelser, der går ud over retsstatens principper i situationer som coronapandemien?

Opgave: Udarbejd 3 spørgsmål til debattørerne.

Fredag den 5. februar kl. 10.00-11.00 
MEP-udfordringen - er du enig med din EU-parlamentariker?

Ligestilling: Er vi alle lige i EU? Bestemmer kvinder over egen krop i et 2021 EU? Hvor er søstersolidariteten? Og kan EU acceptere at nogle medlemslande i stigende omfang indfører restriktioner for LGBTQ+ personer?
Det, og meget mere kan du få svar på, når EU-parlamentariker Linea Søgaard-Lidell stiller op til debat om ligestilling i EU. Du er velkommen til at udfordre Linea med egne holdninger og tanker.
Debatten vil tage udgangspunkt i den polske regerings abortstramninger, der forbyder abort i alle tilfælde undtagen, hvis graviditeten er et resultat af incest eller voldtægt, eller hvis en læge vurderer, at kvinden er i akut livsfarer. Oveni vil debatten have sit afsæt i polske kommunens beslutning om at indføre LGBTQ+ fri zoner og Ungarns vedtagelse af en lovpakke, der i praksis gør det umuligt for par af samme køn at adoptere.Webinaret er for elever, lærere og andre interesserede

Lærervejledning: Forud for debatten vil vi anbefale, at eleverne har orienteret sig i nedenstående forberedelsesmateriale. Vi anbefaler, at I starter med at lytte til podcasten, da den giver en generel introduktion til ligestilling i EU. Vi opfordrer til at klassen opdeles i 3 grupper, hvor hver gruppe får tildelt hvert sit fokuspunkt. Artiklerne i forberedelsesmaterialet matcher de tre fokuspunkter. Dem kan eleverne med fordel tage udgangspunkt i, når de selv skal researche videre om deres tildelte fokuspunkt forud for debatten.

Forberedelsesmateriale
Lyt denne podcast: Traktat, Stakit, Kasket. 4. afsnit, Ligestilling: https://www.spreaker.com/user/10664137/ep-4-ligestilling_1
Læse følgende artikler:
LGBT+: https://www.dr.dk/nyheder/udland/alle-skal-vaere-frie-til-vaere-dem-de-er-eu-skaerper-tonen-over-lgbt-fjendtlige-lande
Barsel: https://kvinfo.dk/paa-vej-mod-mere-lige-fordelt-barsel/
Abort: Protester mod abortlov fortsætter i Polen: 'Ungdommen ved, at regeringen er gået for langt' | Udland | DR

Fokuspunkter: Opdel klassen i 3 grupper, og tildel et fokuspunkt til hver gruppe. Grupperne skal forud for debatten researche videre om deres tildelte fokuspunkt. Grupperne kan med fordel tage udgangspunkt i artiklerne og arbejdsspørgsmålene fra forberedelsesmaterialet.

LGBT:

  1. Hvordan opfattes LGBT+-personer i forskellige EU lande?
  2. Hvad betyder LGBT+ fri zoner?
  3. Hvordan mener I, at EU skal forholde sig til LGBT+-rettigheder i de forskellige EU lande?

Opgave: Udarbejd 3 spørgsmål til debattørerne.

Barsel:

  1. Hvordan fordeles barsel mellem hhv. mand og kvinde i de forskellige EU lande?
  2. Hvordan mener EU, at barsel bør fordeles mellem hhv. mand og kvinde? 
  3. Hvem bør bestemme, hvordan barsel skal fordeles, og hvorfor?

Opgave: Udarbejd 3 spørgsmål til debattørerne.

Abort:

  1. Hvad er forskelle og ligheder ift. abort mellem de Europæiske lande?
  2. Hvorfor har EU lande forskellige holdninger til abort?
  3. Hvordan mener I, at EU bør blande sig ift. landenes uenigheder om abort?

Opgave: Udarbejd 3 spørgsmål til debattørerne.

 

Mandag den 8. februar kl. 11.00-12.00 
Set fra et afrikansk synspunkt (engelsk)
The impact of African Traditional Religion and culture on Gender based violence, Poverty and HIV/AIDS in Africa. A case for Zambia.
By Dr. Greg Mubita K., Dean of the school of Humanities and social Development, University of Barotseland, Mongu Zambia
Zambia like many other African countries, is struggling with problems of underdevelopment and high levels of poverty. It also has high reported cases of Gender based violence and High prevalence of HIV/AIDS. These factors can be connected to religious, traditional, and cultural practices as contributing factors to these vices.
For example, traditional practices (including sexual practices) and rituals are connected to the rise of HIV/AIDS and Gender Based Violence. The social inequality of men and women in Africa favors male dominance over females. This dominance seems to give men a privilege to abuse women due to excessive authority which includes the right to own land and property, leadership, polygamous marriages, and multiple sexual relationships. Superiority of male over females seems to start at an early stage as society would define the duties and rights of boys and girls in society.
This presentation is very helpful not only to Africans but to anyone (from Europe or USA and any other part of the world) who would want to invest and do some projects in Africa as it will expose them to cultural issues that may affect Labor market regarding men and women, Gender roles and cultural rights issues. It will be of help in making informed decision about Africa in the context of Gender related issues. It will help the donor community to realize areas of interest in particular advocacy programs for women rights and a girl child.

Tirsdag den 2. marts kl. 9.00-12.00: 
Virtuel rejse til Balkan

Bliv klogere på Balkanlandene på denne aktiverende virtuelle rejse, hvor vi vil se nærmere på regionens dramatiske historie og nutidens udfordringer omkring ambitionerne om EU-medlemskab.
Med udgangspunkt i et Balkan-EU-ludospil kommer vi omkring EU-optagelsesprocesserne, herunder Københavnerkriterierne, ansøgningsproceduren og tiltrædelsesforhandlingernes gang. Vi mødes med en gymnasieklasse fra enten Bosnien eller Serbien og ser et interview med aktivister, der kæmper for en mere bæredygtig udvikling i turismen i den kroatiske by Dubrovnik som de seneste år er ved at bukke under pres fra masseturismen. Oplægsholder Zlatko Jovanovic, Oplysningsforbundet Demokrati i Europa

Onsdag den 3. marts kl. 13.30-14.30:
Migration og flygtninge

Et webinar, der dykker ind i krydsfeltet imellem identitet og racisme, og undersøge hvad det betyder for et menneske og et fællesskab, at mennesker flytter eller flygter fra et land/område til et nyt og anderledes land/område.
Webinaret vil inkludere forskellige manifestationer af kunst, uformelle og interaktive læringsmetoder.

Tirsdag den 9. marts: 
EU for begyndere
I dette aktiverende og konkrete webinar vil elever og andre interesserede få en grundlæggende introduktion til EU og hvordan unionen påvirker vores hverdag.
Med fotos, lydklip og en quiz som løftestang, vil vi komme rundt om emner som:

  • Hvorfor findes EU? Freds-, miljø- og købmandsargumentet
  • Hvem bestemmer i EU?
  • Hvordan har EU indflydelse på alt fra mobiltelefoner til Red Bull?
  • De danske forbehold
  • De ydre grænser og flygtninge
  • Brexit og fremtiden

Oplægsholder er Kasper Tonsberg Schlie, Oplysningsforbundet Demokrati i Europa

Mandag den 15. marts kl. 13.00-14.00:
EU-USA relationer: Udsigten til samarbejde under Biden

Efter 4 år med Præsident Trump præget af usikkerhed og uforudsigelighed, skal der nu skrives et nyt kapitel med en ny amerikansk administration anført af Præsident Joe Biden. 
EU-repræsentationen vil skitsere status for det transatlantiske forhold anno 2021 og se på mulighederne for samarbejde mellem EU og USA i de næste fire år. Præsentationen vil tage udgangspunkt i fællesmeddelelsen fra EU’s udenrigsrepræsentant Josep Borrell og EU-Kommissionen, som indeholder et katalog af forslag der vil inspirere udviklingen af en ny EU-USA dagsorden.
Det holdes af Ambassaderåd Hamad Sheraz Rovsing og / eller rådgiver Jeppe Skytte Hansen, DANMARKS FASTE REPRÆSENTATION VED DEN EUROPÆISKE UNION

Mandag den 19. april kl 11.00-12.00
Danmark og EU – fra Fællesmarked til Union

Danske holdninger til internationalt samarbejde og suverænitetsbegrebet fra Anden Verdenskrig til i dag. 
Hvorfor deltog vi fra dansk side først i EFTA-samarbejdet – sammen med briterne - for herefter at melde os ind i EF- og senere EU-samarbejdet – med Frankrig og Tyskland – og hvad er egentlig forskellen på de to organisationer den dag i dag? ”
Oplægsholder: Søren Sebastian Toft, Ambassaderåd på DANMARKS FASTE REPRÆSENTATION VED DEN EUROPÆISKE UNION i Bruxelles.

 

TIDLIGERE AFHOLDTE WEBINARER:


Onsdag den 2. december kl. 10.00-11.00
DEO – Oplysningsforbundet Demokrati i Europa: EU for begyndere
v/Kasper Tonsberg Schlie, projektleder og analytiker i DEO
I dette aktiverende og konkrete webinar vil elever og andre interesserede få en grundlæggende introduktion til EU og hvordan unionen påvirker vores hverdag. Med fotos, lydklip og eksempler som løftestang, vil vi komme rundt om emner som:

  • Hvorfor findes EU? Freds-, miljø- og købmandsargumentet
  • Hvem bestemmer i EU?
  • Hvordan har EU indflydelse på alt fra mobiltelefoner til Red Bull?
  • De danske forbehold
  • De ydre grænser og flygtninge
  • Brexit og fremtiden

Fredag den 4. december kl. 11.00-12.00
Voreseuropa.dk - På rejse gennem ungdommens Europa
v/Elena Askløf og Peter Laugesen, www.voreseuropa.dk
Unge i Danmark er ikke bare danskere, de er også europæere og en del af en europæisk ungdomsgeneration. Men hvor meget ved vi om virkeligheden for andre europæiske unge?
I dette webinar vil Peter og Elena fra Vores Europa tage jer med på en rejse rundt i Europa og møde den europæiske ungdom. I skal møde unge fra en lang række europæiske lande, hvis historie og liv kan gøre os klogere på samfundstilstanden og tilværelsen forskellige steder i Europa og samtidig spejle den virkelighed man lever i som ung i Danmark. Webinaret vil bestå af fortællinger, billeder og film fra Peter og Elenas rejser og invitere til dialog og spørgsmål undervejs.

Mandag den 7. december kl. 11.00-12.00
EU & Margrethe Vestager vs. Big Tech
v/Bjørn Willum, korrespondent Paris, DR
Margrethe Vestagers overraskende genudnævnelse som EU's konkurrencekommisær betyder ikke bare en fortsættelse, men også en markant udvidelse, af EU's opgør med techgiganter som Google, Amazon, Facebook og Apple.
Ikke bare skal den danske kommisær fortsætte med at uddele bøder til både almindelige og digitale virksomheder, der med Apple i spidsen vil forsøge at få omstødt hendes rekordstore milliardbøder ved EU-domstolen - skelsættende retssager hvis afgørelser kan få betydning for Europas forhold til USA, hvis præsident beskylder hende for at "hade USA mere end nogen anden".
Som ny ledende viceformand for kommission får hun desuden ansvar for at "lede Europa ind i den digitale tidsalder". Det vil sige magt til ikke bare at straffe lovovertrædelser, men også skabe nye love der regulerer hvordan techgiganterne ifølge kritikere håndterer et stigende antal kommercielle transaktioner og gemmer og manipulerer data for at øge deres indflydelse yderligere på måder, som få forstår.
Sidst, men ikke mindst, vil hun forsøge på rekordfart at give små- og mellemstore europæiske virksomheder adgang til store mængder offentlig data, så de kan blive førende indenfor brug af kunstig intelligens til eksempelvis at bekæmpe luftforurening gennem bedre styring af trafikken eller forebygge sygdomme.

Tirsdag den 15. december kl. 13
Forsvinder engelsk i EU efter Brexit?
I mange år var fransk det dominerende arbejdssprog i EU, men da EU udvidede i 2004 med 10 nye lande fra Øst- og Centraleuropa, overtog engelsk førstepladsen. 
Hvad sker der med engelsk, når Storbritannien forlader EU? Og hvordan går det med EU's ambition om at alle skal tale to fremmedsprog i en tid, hvor mange foretrækker bare at bruge Google-translate?


og mange flere....

Alle webinarer er gratis og afholdes via Zoom og streames på Facebook.

Ønsk et webinar til eleverne

Har du et forløb i 2021, og ønsker du at inkludere et webinar?

Læs mere her pil
Halvårsplan for webinarer pil Tilmelding til webinarerne via Efterskoleforeningens hjemmeside HER pil

Få nyheder fra FRISKOLERNE!

Få nyt fra FRISKOLERNE via vores nyhedsbreve og vores nyhedsagent.

Du bestemmer selv, hvilke emner du vil have nyheder om - og du kan til enhver tid afmelde dig igen.
TILMELD dig nyhedsbreve og nyhedsagent her.

Hele skolens forening!

I FRISKOLERNE er både ansatte, skolekredsmedlemmer og forældre automatisk medlemmer af foreningen gennem skolen. Ring til os, hvis du har brug for at løfte en sag politisk, eller hvis du har brug for konkret rådgivning. 

FRISKOLERNE

og Friskolernes Hus

Middelfartvej 77 - 5466 Asperup  
kontakt@friskolerne.dk

Telefon 6261 3013
Man-tors 9-12 og 12.30-15.00
Fredag 9-12