Overvejer I et dagtilbud?

Overvejer I friskolens egen vuggestue og børnehave?

Friskolelovens §36a giver friskoler lov til at etablere og drive privatinstitutioner efter dagtilbudslovens regler. Friskolernes Hus rådgiver skolerne om oprettelse af disse daginstitutioner.

Hvem har den overordnede ledelse af vuggestuen eller børnehaven?

Den overordnede ledelse af en friskoles privatinstitution eller private pasningsordning varetages af friskolens bestyrelse.

Der ansættes oftest en daglig leder for pasningsordningen. Denne person kan også være leder af skolens sfo.

Lovpligtigt forældreråd sikrer forældrenes indflydelse i børnehave og vuggestue

Børnehave-/vuggestueforældrene er ikke samtidig medlemmer af forældrekredsen i friskolen. Hvis skolen ønsker at sikre børnehave-/vuggestueforældrene stemmeret ved skolens generalforsamling, kan de optages som skolekredsmedlemmer. Der er dog ikke lovkrav om dette.

Ifølge loven skal der nedsættes en såkaldt "forældrebestyrelse" for børnehave-/vuggestuedelen. Denne forældrebestyrelse har udtaleret i forbindelse med ansættelse af personale i dagtilbuddet og indstillingsret i forbindelse med relevante spørgsmål.

Da der - naturligvis - ikke kan være mere end én bestyrelse i den samlede institution, er forældrebestyrelsen at betragte som et forældreråd. På den måde er børnehave-/vuggestueforældrene sikret indflydelse svarende til kommunale institutioner.

Dagtilbud kræver tillæg til eksisterende vedtægter

Da der ikke kan være mere end ét sæt vedtægter for den samlede institution, skal der udarbejdes et "tillæg til skolens bestyrelse", som vedrører børnehaven/vuggestuen. Dette tillæg skal godkendes af den lokale kommune.

Desuden skal det fremgå af formålsbestemmelsen i friskolens overordnede vedtægt, at skolen - foruden skole- og undervisningsvirksomhed - driver en privatinstitution eller privat pasningsordning. Denne tilretning skal ikke godkendes i Undervisningsministeriet.

Kontakt os

Ring til Friskolernes Hus