Hvad er en friskole?

Friskolerne er vidt forskellige!

På blot ni minutter får du et grundigt indblik i den friskoletradition, som kan være vanskelig at sætte på formel.

Videoen kommer omkring historien bag den danske friskoletradition, og giver samtidig et billede af den nutidige friskoleverden.

I filmen medvirker blandt andre Lene Tanggaard, rektor på Designskolen Kolding, samt Leder af Grundtvig-Akademiet Ingrid Ank.
Lene Tanggaard peger blandt andet på friskolernes mulighed for at "vise os hen til nye skoleformer, nye undervisningsformer, som kan bidrage til det samfund, der er ved at udvikle sig«.
Med Ingrid Anks bidrag til filmen sætter hun fokus på friskolernes betydning for et frit demokrati.
Læs mere her.

Del gerne på din skole
Del gerne videoen, eller brug den på din skole til nye forældre og i bestyrelsessammenhæng.

Friskolefilmen findes på youtube. Filmens undertekster findes på tre sprog - dansk, engelsk og koreansk. Sproget kan ændres i indstillingerne i nederste højre hjørne.

Fakta og myter om friskoler

Hvad er op og ned eller sandt eller falsk i debatten om friskoler?

Om foreningen FRISKOLERNE og vores medlemmer

Læs om friskolerne, deres økonomi og organisering og hvad FRISKOLERNE tilbyder vores medlemmer

De 550 frie grundskoler i Danmark er vidt forskellige. Derfor findes der også forskellige frie grundskoleforeninger.

FRISKOLERNE har 280 medlemsskoler - læs om de andre skoleforeninger:

Danmarks Private Skoler - grundskoler og gymnasier

Lilleskolernes Sammenslutning

Foreningen af Kristne Friskoler

Foreningen af tyske mindretalsskoler

Hvis du vil vide mere om friskoler
Maren Skotte
Skriv til mig