Grundlovsfesten - skal din skole være med?

GRUNDLOVSFESTEN får støtte fra Nordea-fonden til at gøre grundlovsdag til en festdag med børn i hele Danmark. Friskoler kan søge penge til at afholde et grundlovsarrangement på friskolen. Læs mere her.

Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Kategori Pædagogik og skoleliv, Administrative nyheder

03.01.24

Grundlovsfesten er et initiativ, der arbejder for, at alle børn i Danmark hylder og fejrer grundlovsdag den 5. juni. Med støtte fra Nordea-fonden og Trygfonden samarbejder Grundlovsfesten med lokale ildsjæle over hele landet om at stable fantastiske fester på benene. Friskoler kan, ligesom biblioteker, boligforeninger og kulturinstitutioner, søge om penge til at afholder grundlovsfester sammen med børn.

"Vi er vildt glade og taknemmelige for, at Nordea-fonden deler vores syn på, at mange flere børn skal have et tættere forhold til grundloven og demokratiet og har valgt at støtte projektet. Vi kan ikke starte tidligt nok med at give børn medindflydelse og med, at børn engagerer sig i demokratiet," siger Olav Hesseldahl, leder af og initiativtager til Grundlovsfesten.

Det danske demokratis fødselsdag er en tynd kop te - lad os lave det om!
Grundlovsdag d. 5. juni markerer det danske demokratis fødselsdag, og dagen fortjener bedre - og festligere - traditioner end det, vi kan præstere i dag. Norges folkefest i børnehøjde d. 17. maj er en tydelig inspiration for Grundlovsfesten.

"Lad os bare være totalt ærlige og sige, at grundlovsdag er en tynd kop te. Vores nationaldag er jo gammeldags og kedelig! Der er ingen pynt i butikkerne, ingen sang eller en lækker grundlovskage til at gøre dagen til noget særligt. Der findes stort set ingenting, der markerer grundlovsdag på nær Dannebrog på busserne og politiske taler. Men det kan vi lave om på i fællesskab - og det gør vi nu. Hvem vil være med i bevægelsen?", spørger Olav Hesseldahl.

Gratis undervisningsmateriale til 4.-6. klasserne
I 2024 har grundloven 175-års jubilæum, og det er en oplagt mulighed for børn og voksne at prøve at holde en grundlovsfest. I skolerne bliver eleverne inddraget i, hvordan grundlovsfesten skal blive sin helt unikke fest med udgangspunkt i lokale værdier og traditioner.

Med Grundlovsfestens undervisningsmateriale målrettet 4. - 6. klasserne kan eleverne skrive grundlovssange, holde grundlovstaler og kreere pynt, så skolen stråler.

Lad os stå sammen om fejringen af grundlovsdag i en festlig ramme
Uanset om festen er stor eller lille, så opfordrer skoleledernes formand Claus Hjortdal alle skoleledere til at markere grundlovsdag på en festlig måde.

"Alt fra en morgensang ved flagstangen med fortællingen om grundloven over emneuge for hele skolen til e stor fest med hele lokalsamfundet vil være flot. Vi bør stå sammen om en manifestation af grundloven i en festlig ramme," siger Claus Hjortdal, formand for skolelederforeningen og forperson for bestyrelsen i Foreningen 5. juni, der står bag Grundlovsfesten.

Skal din friskole være med?
Lærere og skoleledere kan søge penge hos Grundlovsfesten til en grundlovsfest for og med børn på www.grundlovsfesten.dk og få gratis undervisningsmateriale, som er udviklet i samarbejde med forlaget Alinea.