Ny sekretariatsleder til Friskolernes Hus

Stillingsbeskrivelse

Friskolernes Hus søger en ny sekretariatsleder, der kan stå i spidsen for sekretariatet og være forbindelsesled til FRISKOLERNEs bestyrelse.

Sekretariatet er placeret i en smukt restaureret kornlade omgivet af natur i Asperup ved Middelfart. Husets 12 ansatte arbejder med rådgivning, kurser, kommunikation, administration og politisk interessevaretagelse og servicerer derved de cirka 280 medlemsskoler, som er fordelt over hele landet.

I rollen som sekretariatsleder er der både opgaver af administrativ karakter, formelle poster, rådgivningsopgaver og opgaver i relation til samarbejdspartnere. Sekretariatslederen har desuden ansvaret for driften af Friskolernes Hus herunder personaleansvar.

Sekretariatslederen skal også have blik for det politiske arbejde – både i forhold til foreningens bestyrelse samt udadtil i forhold til de samfundsdagsordener, hvor foreningen ønsker at være tydelig.

Der er fire vigtige ben i opgavevaretagelsen for den kommende sekretariatsleder:

Leder af Friskolernes Hus
Du har et værdiorienteret blik på ledelse, kan gå foran, ser mennesker i øjnene, har beslutningskraft og er dygtig til at skabe relationer. Du kan balancere mellem respekten for alt det, der virker og har lyst til at sætte aftryk og retning for den videre udvikling. Du har forståelse og tæft for økonomi og administration og en sikker hånd på rattet i forhold til foreningens drift og overordnede økonomi.

I Friskolernes Hus er det tætte kollegaskab en skattet værdi, fagligheden er høj og kulturen stærk. Vi spiser sammen, griner sammen, og vi synger gerne sammen.

Sekretariatslederen udgør sammen med kommunikationschefen sekretariatets ledelse.

Rådgivning af medlemmer
I Friskolernes Hus rådgiver vi medlemsskoler indenfor en bred vifte af spørgsmål. Det er ikke afgørende, hvilket rådgivningsområde, du selv vil kunne bidrage til, men erfaring med ledelse – også gerne i en skolekontekst – er relevant. Herunder også spændingsfeltet mellem bestyrelser og (skole)ledelse og organisatorisk forståelse.

Medlemsskolerne er mangfoldige. Heri ligger legitimiteten, så du skal også holde af ’det krøllede’ og skæve.

Forbindelsesled til bestyrelsen
Sekretariatslederen forbinder Friskolernes Hus med foreningens overordnede bestyrelse og skal derfor have et blik for politik, strategi og udvikling. Som sekretariatsleder er du en del af forretningsudvalget, du er sekretær for bestyrelsen og sørger for, at politiske beslutninger, der indebærer opgaver i sekretariatet, gennemføres.

Du har indblik i – og måske erfaring med – politisk ledede organisationer og holder af tre-klangen mellem politik, sekretariat og medlemmer. Sekretariatslederen refererer til FRISKOLERNEs bestyrelse.

Kontakt til samarbejdspartnere
Det er centralt for FRISKOLERNE at være i tæt samarbejde med andre organisationer og aktører. Både den formelle kontakt til ministerier og øvrige samarbejdsflader, der er relevante for at løfte de dagsordener, foreningen er optaget af. Du skal derfor have et blik for samarbejdspotentialer og være god til at styrke og dyrke tillidsfulde relationer. Sekretariatslederen vil få sin gang både på de bonede gulve og i marken, så du skal kunne se dig selv samarbejde på mange niveauer – også med relevante myndigheder, politikere og embedsværk.

For at favne opgaverne heroverfor forestiller vi os, at du har -

• erfaring med personaleledelse – gerne fra en NGO eller skoleverdenen
  • forståelse og tæft for økonomi og administration
  • blik for samarbejde, samspil og relationer
  • erfaring med at arbejde med strategi, politik og udvikling

Læs mere om FRISKOLERNE

Løn- og ansættelsesvilkår: aftales med forretningsudvalget på baggrund af relevante kvalifikationer.

Ansøgningsfrist: Den 14. juni kl. 12.00. Ansøgning sendes til job(at)friskolerne.dk - vedlæg relevante bilag og referencer.

Ansættelsessamtaler: 1. samtale den 20. juni og 2. samtale den 24. juni.

Tiltrædelse: Den 1. august eller snarest derefter.

Hvis du har spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte Peter Bendix Pedersen, formand for FRISKOLERNE, 40422027/peter(at)friskolerne.dk, eller Maren Skotte, kommunikationschef, 20498503/maren(at)friskolerne.dk

Vi ser frem til at høre fra dig.