I arbejdstidsreglernes §5 stk. 5 er der stillet krav om, at skolens ledelse udarbejder en skriftlig opsamling på 'fælles viden'. Men hvad indeholder opsamlingen af den fælles viden?
Læs mere her.
Af: Tove Dohn, Friskolernes Hus
Kategori
Administrative nyheder
02.10.24
Forud for vedtagelse af skolens budget for det kommende finansår, skal skolens ledelse jf. arbejdstidsaftalens §5 stk. 5 udarbejde en skriftlig opsamling om 'fælles viden'.
Den fælles viden er en opsamling på:
- Hvordan skolen arbejder med skolens målsætninger.
- Erfaringer der kan have betydning for ledelsens prioritering af lærernes arbejdstid og de opgaver, som lærerne skal varetage i den kommende normperiode.
- Erfaringer med arbejdet med principper for tilstedeværelse, mødeaktivitet og balance mellem den enkelte lærers selvtilrettelæggelse af arbejdstiden og det fælles kollegiale samarbejde.
Er der på skolen valgt en TR, inddrages TR i udarbejdelsen med henblik på at kvalificere opsamlingen, inden den færdiggøres af ledelsen.
Den opsamlede fælles viden skal skolen bruge i det kontinuerlige arbejde med samarbejdsporet for at sikre transparens i planlægningen af lærernes arbejdstid og for at sikre, at der er taget højde for evt. økonomiske konsekvenser deraf i skolens budget.
Nedenfor er vist samarbejdssporets 7 trin.
Snart begynder arbejdet/årshjulet på ny med henblik på skoleåret 2024/2025. Derfor kan skolen allerede nu begynde at tænke ind i en proces, hvor nye drøftelser af skolens målsætninger, prioriteringer, skoleplan samt principper for mødeaktivitet mv. skal gennemgås og afsluttes med et samarbejdsmøde. Opsamlingen af 'den fælles viden' forpligter skolen til at opsamle de erfaringer, der gøres med samarbejdssporet i praksis, for derigennem at understøtte og kvalificere den efterfølgende proces omkring samarbejdssporet.