Skoler har brug for hjælp til den grønne omstilling

Af Peter Bendix Pedersen, formand for FRISKOLERNE, peter@friskolerne.dk, 40422027
01.11.22

Vinteren er på vej, og energiprisernes himmelflugt har meget konkrete konsekvenser for alle.

Også for landets dagtilbud og skoler. Det er afgørende vigtigt, at frie, private selvejende institutioner bliver omfattet af de statslige ordninger og puljer, der etableres for at håndtere de mangedoblede energiregninger.

I Friskolerne har vi spurgt vores medlemsskoler om deres energikilder, og hvordan de lokalt håndterer udfordringerne, hvad konsekvenserne er, og hvilke løsninger der efterspørges. De skoler, der er hårdest ramt, er typisk de små skoler i land- og yderkommunerne.

Må opkræve energitillæg

Kun 26 procent af vores medlemsskoler har fjernvarme, hvilket betyder, at mange skoler står overfor fordoblede udgifter til energi.

Friskolerne har gennemsnitligt cirka 140 elever, så det siger sig selv, at så store prisstigninger har reelle konsekvenser for skolerne i en ofte forholdsvis spinkel økonomi.

Nogle steder ser skolerne sig nødsaget til at opkræve ”energitillæg” hos forældrene for at få enderne til at nå sammen. Andre steder må man afskedige medarbejdere eller øge optaget af elever (hvis det er muligt).

Brug for en håndsrækning

Jeg tror, vi skal se på udfordringerne på en kort og en lang bane. På den korte bane er der behov for at få udsættelse af betalingen af de store energiregninger. Også meget gerne loft over priserne.

På den lange bane har skoler og dagtilbud brug for en håndsrækning, der kan gøre omstillingen til grøn energi mulig. Energikrisen er en fælles opvågning med en tydelig understregning af, at der skal nye vaner til.

Men det er en stor mundfuld at omstille til grøn energi. Det kræver både finansiering og overblik.

Udenfor de større byer er virkeligheden, at det ofte er særdeles vanskeligt at låne penge til forbedringer af skolebygninger.

Skolebygninger udenfor byerne værdisættes typisk meget lavt, og det gør lånemulighederne vanskelige.

Desuden kræver det overblik. Hvilke løsninger er de bedste?

Den grønne omstilling haster

Jeg vil gerne opfordre forsyningssektoren og pensionsselskaberne til at indrykke annoncer i landets dagblade og opliste de forskellige muligheder for at omlægge til grøn energi, hvor man kan søge hjælp osv.

Vi har akut brug for den transparens og dét overblik.

Der er brug for de konkrete håndsrækninger – på korte og lange stræk. Den grønne omstilling haster.

Hjælp skoler og dagtilbud med at sætte turbo på den grønne omstilling - for børnene, for lokalsamfundene, for Danmark og for jordkloden.

Bragt i Skolemonitor den 1. november 2022