Socialdemokratiets politiske fejlslutning

Af Peter Bendix Pedersen, formand for Dansk Friskoleforening, og Maren Skotte, kommunikationschef i Dansk Friskoleforening

Socialdemokratiet sender igen og igen en tydelig besked til de af partiets vælgere, der har valgt en friskole eller privat grundskole: Vi vil gøre det vanskeligere for jer! Senest i et debatindlæg af Troels Ravn (S) og Annette Lind (S) i Jydske Vestkysten den 21. februar.

Budskabet er, at Socialdemokratiet har forelsket sig i tanken om, at 71 procent af udgifterne til folkeskolerne er det helt rigtige niveau for friskolernes statstilskud. Faktisk er det et historisk lavt niveau, socialdemokraterne har forelsket sig i, idet statstilskuddet til friskolerne i årtier har ligget på 75 procent af udgifterne i folkeskolen.

Hvis friskolernes statstilskud nedjusteres, vil især de mindre friskoler på landet med under 200 elever blive ramt hårdt. Vi vurderer, at 82 friskoler konkret vil blive hårdest ramt. De vil kæmpe med næb og klør, som de før har måttet gøre. Men i sidste ende vil der være skoler, der bukker under.

Sidst Socialdemokratiet deltog i at nedsætte statstilskuddet til friskoler og private grundskoler, steg antallet af friskoler med årlige underskud, og forældrebetalingen røg i vejret. Så det er indiskutabelt, at en nedjustering af statstilskuddet vil medføre en forringelse af forældres muligheder for at etablere og drive friskoler. Ikke mindst udenfor de større byer.

Socialdemokratiske politikere synes også, at der er kommet for mange friskoler og private grundskoler, og nedjusteringen af tilskuddet skal øjensynligt også ramme den tendens.Men de socialdemokratiske fejlslutninger står i kø. Landets kommuner har siden kommunalreformen gennemført en sand massakre på folkeskolerne, idet 234 skoler er blevet nedlagt siden kommunalreformen. Dertil er omtrent 100 folkeskoler blevet sammenlagt til mastodontskoler. I halvdelen af landets kommuner står en socialdemokrat for enden af bordet i rollen som borgmester, så måske man skulle sende anklagen om, at der er kommet flere friskoler og private grundskoler videre til de lokale kammerater i stedet for at hakke på de forældre, der har haft viljestyrke og engagement nok til at sikre lokale skoler dér, hvor de kommunale politikere gav op.

I Socialdemokratiet vil man gerne reducere andelen af friskoleelever fra 18 procent, der er gældende i dag, til 10 procent. Dette vil medføre, at 50.000 elever på landsplan skal skifte fra en friskole/privatskole til en folke­skole. For landets kommuner svarer det til en merudgift på 600. mio. kr. årligt. Alene Københavns Kommune vil skulle finde 312 mio. kr. til at løfte opgaven med at huse fri- og privatskoleeleverne, hvis denne socialdemokratiske drøm går i opfyldelse.

Om lidt er der valg. Socialdemokratiet sender umiskendeligt tydelige signaler til de forældre, der har valgt noget andet end folkeskolerne og varsler store udgifter for kommunerne, hvis friskolernes udsultes.

Det er en falsk præmis at tro, at folkeskolernes udfordringer skyldes engagerede friskoler. Vi er i samme båd, og både folkeskolerne og friskolerne fortjener at blive respekteret og styrket.

Sæt kryds ved skolen!

Bragt i Jyske Vestkysten 21.02.19