Tilsynet skal føres med respekt

Tilsynet skal føres med respekt for skolesynet

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby kritiserede i Jyllands-Posten 29.11.2015, at de tilsynsførende på landets friskoler og private grundskoler deler skolesyn med de forældre, der har valgt dem. Hun mener derfor, der er grundlag for at stramme tilsynet.

Alex Ahrendtsen (DF) stemmer i og mener, det er rimeligt, at staten kontrollerer, hvem der fører tilsyn med hvem, når det er staten, der betaler tilskuddet. Også Mai Mercado (K) tror, der er risiko for, at tilsynsførende dækker over skolen, fordi de er for tæt på den.

Tre niveauer af tilsyn
Lad mig præcisere: Vi har tre forskellige niveauer af tilsyn og nøje beskrevne habilitetsbestemmelser, som muligvis kan præciseres uden at gøre skade.

Hvis ministeriet finder anledning til at se nærmere på en friskoles tilsyn, har de alle redskaberne til at gøre det. Og i sidste ende også muligheden for at fratage skolen retten til tilskud og til at være en fri skole. Trods gentagne tilsynsrunder gennem de seneste 10 år er det meget sjældent, dette sker. Friskolernes tilsyn er i øvrigt langt mere vidtgående end folkeskolernes.

Det er selvbedrag, hvis man tror, at man kan føre tilsyn med en skole uden at være påvirket af sit eget værdigrundlag. Det gælder både kommunalbestyrelser, der fører tilsyn med folkeskoler, og certificerede tilsynsførende, der fører tilsyn med friskoler.

Politisk påvirkning i 80 år
Før 1933 gav det friskolerne store problemer, at det kommunale tilsyn vurderedeundervisningen ud fra præmisser, der ikke var den frie eller private skoles. Da forældrene fik lovhjemmel til selv at vælge tilsynsførende, var det derfor statens fremstrakte hånd til de frie skoler.

Det er i dag et væsentligt grundlag for selve undervisningsfriheden, at tilsynet med fagligheden bliver ført på skolens eget oprettelsesgrundlag.

Friskolerne måtte argumentere, protestere, forhandle og gennemføre politisk påvirkning i 80 år, før Rigsdagen endelig gav forældrene mulighed for at vælge tilsynsførende efter livs-og skolesyn.

Respekteret af ministrene
Nogen har altså ikke forstået, at den oprindelige hensigt med de nuværende regler netop var at sikre forældrene retten til at vælge et eksternt tilsyn, der flugter med det skolesyn, skolen står for.

Netop dette ville Bertel Haarder (V) ikke røre ved, da den nuværende tilsynsordning blev besluttet for 6 år siden. Siden 1933 har siddende undervisningsministre respekteret dette helt grundlæggende princip for undervisningsfriheden.

Så, kære politikere: Tænk jer om, inden I rykker ved grundprincipperne for friskoler og private grundskolers frihed, og fri os for den evindelige mistænkeliggørelse.

Bragt i Jyllands Posten den 8. december