Krav til skolens hjemmeside

Krav om oplysninger tilgængelige på en fri grundskoles hjemmeside

De frie grundskolers hjemmesider indgår løbende i ministeriets tilsyn med skolerne.

En stor del af de krævede oplysninger til skolernes hjemmesider er en tilskudsbetingelse for de frie grundskoler.
Det gælder blandt andet evaluering af skolens samlede undervisning med opfølgningsplan, samt de godkendte vedtægter.

Styrelsen for Kvalitet og Undervisning har udarbejdet en vejledning til, hvilke oplysninger, skolen er forpligtet på at offentliggøre på sin hjemmeside.

Se Undervisningsministeriets tjekliste over, hvad I som fri grundskole skal have liggende på jeres hjemmeside.
Se også den fulde vejledning her. (Læs vejledningen i hele dens længde for den fulde ordlyd.)

Oversigt over krav til skolens hjemmeside

OBS: Denne oversigt er baseret på ministeriets tjekliste.

1. Lov om friskoler og private grundskoler

Skolens vedtægter og vedtægtsændringer

Værdigrundlag

Værdigrundlag eller oplysninger om værdigrundlag

Certificeret tilsynsførende

Navn på skolens certificerede tilsynsførende

Tilsynserklæring

Skolens nyeste tilsynserklæring

Resultaterne af evaluering og opfølgningsplan

Resultatet af evaluering og opfølgningsplan, med mindre der er valgt selvevaluering.

Selvevaluering

Det skal offentliggøre på hjemmesides, hvis tilsynet føres ved selvevaluering, ligesom resultatet af selvevalueringerne og skolens plan for, hvordan der vil blive fulgt op herpå, løbende skal offentliggøres.

Slutmål, delmål og undervisningsplaner

Slutmål, delmål og undervisningsplaner skal offentliggøres.

Folkeskolens prøver

Om skolen tilbyder folkeskolens prøver i 9. klasse, og om skolen er prøvefri eller delvis prøvefri i 9. klasse.

Specialundervisningsprofil

Hvis skolen har en særlig specialundervisningsprofil, samt om de særlige krav til kvalitetssikring af skolens specialundervisning er opfyldt.

2. Lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø

Undervisningsmiljøvurdering

Skriftlige undervisningsmiljøvurderinger af sikkerheds- og sundhedsforholdene samt forholdene vedrørende det psykiske og æstetiske miljø på uddannelsesstedet.

3. Lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v.

Nøgletal

Resultatet af skolens karaktergivning samt elevernes overgangsfrekvens til anden uddannelse.

Yderligere offentliggørelse

Al anden information væsentlig for belysning af kvaliteten af institutionens undervisning.

Ring til Friskolernes Hus
Ole Carl Petersen