Skolens sorgplan

Skolens sorg- og krisehandleplan

Skolens handleplan for håndtering af sorg og kriser kan hjælpe lærere og pædagoger, hvis et barn oplever kritisk sygdom i hjemmet, dødsfald eller selv bliver alvorligt syg.

Det er vigtigt at understrege, at det ikke forventes, at en skole skal tilbyde professionel psykologbistand eller lign., men alene være en god støtte for eleven i en svær tid.

Med en sorg- og krisehandleplan hjælper I skolens ansatte til at give barnet den bedst mulige støtte og hjælp med præcise retningslinjer for hvordan I handler i forskellige krisesituationer. Det kan være hvis et barn mister en forældre eller oplever kritisk sygdom i familien, eller hvis sygdom eller dødsfald rammer en af skolens ansatte.

Input til skolens egen sorghandleplan
Mange organisationer har materiale til udarbejdelse af planer og krisehåndtering.

Hos fx Kræftens Bekæmpelse findes materialer til både grundskole og dagtilbud. Materialer, der kan benyttes til at opdatere eller forny jeres sorgberedskab. Her finder I også vejledninger til lærere og ansatte.

Skal I i gang med at udarbejde en sorgplan for jeres friskole, kan det være oplagt at tage emnet op i et eventuelt ledernetværk.

Find flere materialer her:

Undervisningsmateriale om sorg fra Røde Kors

’Bag skyerne - når børn sørger’

Læs temaet i Magasinet Friskolen

Om børn, sorg, skolen og sorgplaner