Erasmus+ for friskoler

Gratis europæiske kurser i interkulturelle kompetencer og bæredygtighed

Hvad betyder FRISKOLERNEs Erasmus+ akkreditering for jer?

FRISKOLERNE er akkrediteret til Erasmus+ programmet gældende for perioden 2022-2027.

Herved kan FRISKOLERNE søge tilskud på vegne af en gruppe friskoler, og dermed lette ansøgningsdelen for den enkelte skole.

Ønsker I som friskole eller som ansat på en friskole at deltage i europæiske kurser eller et selvvalgt kursus i perioden, så kontakt Jakob Ringgaard jakob(at)friskolerne.dk i Friskolernes Hus.

Vil I deltage i FRISKOLERNES Erasmus+ aktiviteter?

Fristen for tilmelding til aktitiviteter i perioden 2022-2027 er overskredet, men har I interesse for at komme i gang med internationalt samarbejde på jeres skole, så start med at kontakte Jakob Ringgaard i Friskolernes Hus.

Vælg mellem selvvalgt kursus eller job-shadowing

Du kan deltage ved enten selv at finde et kursus i Europa eller tage på job-shadowing på skoler i Europa.
Det kan fx være et engelsk kursus i Belfast med europæiske lærere, en pædagog der besøger en daginstitution i Finland med fokus på bæredygtighed, en leder der deltager i et kursus om implementering af interkulturelle kompetencer osv.

1. Selvvalgt kursus
Som ansat på en friskole kan man vælge selv at finde et kursus, der udbydes i Europa. Kurset skal være indenfor et af følgende to emner:
- Interkulturelle kompetencer – se et udvalg af kurser her: Europass Teacher Academy
- Bæredygtighed – se et udvalg af kurser her: Europass Teacher Academy

Tilskuddet til kursus betalingen er begrænset til 10 dage. Man kan på Professional Development | ESEP (europa.eu) finde en lang liste med udbudte europæiske kurser.

2. Job-shadowing
Man kan også vælge at komme på job-shadowing – en friskole ansat følger en lærer/pædagog/leder på en skole i Europa. ’Job-shadowing’ kan vare fra minimum to dage plus transport og op til 60 dage.

Man skal bruge et EU Login (Europa-Kommissionens ’Nem-ID’) for at kunne oprette en organisation i Organisation Registration System.

Det skal I gøre

1. Opret EU Login (se evt. EU Login guide) https://webgate.ec.europa.eu/cas/eim/external/register.cgi?loginRequestId=ECAS_LR-5666263-ibtT4s6zpxshJBZsbUq4BX4N1squ9inxDaElv06tBzSkycS9eH51Y4gzZEIeSwbP7I5xOp0SqO4Hltrbc2ZQVrG-PHslUMVSXYCe89pwqaGhzw-XHygV5TTIOCy3FRXkTg9GoPfoT3gYBBk98sFjPecZHm

Når man har oprettet et EU-Login, kan man oprette sin organisation i Organisation Registration System, og få tildelt et OID-nummer. En organisation må kun have ét OID-nummer, så inden man opretter et nyt OID-nummer, skal man tjekke, om skolen allerede er registreret i Organisation Registration System og allerede har et OID-nummer.

2. Tjek om din skole er registreret i Organisation Registration System her

3. Når man er registreret i ORS skal man uploade to dokumenter:
- 'Financial Identification Form'. Blanketten skal underskrives af såvel den økonomiansvarlige for skolen samt underskrives og stemples af skolens bank. Efter udfyldelse skal dokumentet printes, underskrives, scannes og uploades som PDF.
- 'Legal Entity Form'. Dokumentet skal underskrives af skolens juridisk ansvarlige. Udover underskrift skal navnet med den juridisk ansvarlige også skrives med blokbogstaver.

Bemærk, at dokumenterne først er gemt på OID, når der klikkes på ’Update my organisation’

Overvejer I, om ERASMUS+ kunne være noget for jer?

Lærerne på Vester Skerninge Friskole er ikke i tvivl om, at muligheden for at rejse ud med ERASMUS+ bidrager til såvel elevernes interkulturelle kompetencer som deres personlige udvikling. Læs lærer Bolette Holms rejsebeskrivelse "At finde sin nye familie" her.