FRISKOLERNE udgiver ny sangbog: Friskolesangbogen

FRISKOLERNE udgiver ny sangbog

FRISKOLERNE udgiver en ny sangbog som opfølgning til 6. udgave af Dansk Skolesangbog, der blev udgivet i 2010.

Den nye sangbog vil tilbyde fællessange til de 6-16-årige med aktuelle temaer, gode tekster og melodier.

Den nye sangbog skal være med til at fastholde og forny traditionen for fællessang i skolen, tilbyde sange til morgensamling, musikundervisning og til den øvrige undervisning på friskolerne samt medvirke til at styrke fællessangen i Danmark.

De første 24 sange er offentliggjort

De første 24 sange, som kom igennem nåleøjet og vil være at finde i den nye Friskolesangbog - hvis rettighedshaver giver accept:

• Vi ser det i de klare nætters himmel

• Julies sprog

• Mørkenatten

• Skybrud

• Idas sommervise

• Det regner med muligheder

• Stenen slår smut på det danske vand

• Hver dag en ny dag

• Ramadan i København

• Landet hvor samtalen bor

• Du kom med alt det, der var dig (Forelskelsessangen)

• Vi vil ha’ voksne, der griner

• Love someone

• Frihedens lysdøgn

• Barndommens land

• Med store undrende øjne

• Gi’ os lyset tilbage

• Danse i måneskin

• Se, hvilken morgenstund

• Fortabt er jeg stadig

• Lyse nætter

• Har du fyr

• Frit land

• Selmas sang

Et sangbogsudvalg har arbejdet med udvælgelse af sangene

Et sangbogsudvalg har haft til opgave at vælge de ca. 400 sange, der skal med i den nye sangbog.

Udvalget har modtaget i alt 550 indsendte sange. Der er blevet plads til 174 nye sange i den nye sangbog, mens 220 sange er gengangere. I alt kommer Friskolesangbogen til at indeholde 394 sange.

I foråret 2024 søges der rettigheder til de 394 udvalgte sange, forberedes design og grafik, opsættes noder og tekst med mere.

Dansk Skolesangbog har været udgivet siden 1929, og skifter med den nye udgave navn til Friskolesangbogen. Sangbogen forventes klar til salg ultimo 2024.

Udvalget består af:

• Helene Ejler Ernst – kandidat i rytmisk korledelse og elementær musik, korleder og fællessangsleder.
  • Per Krøis Kjærsgaard – sangskriver og forstander på Osted Fri- og efterskole, fællessangsentusiast.
  • Susanne Dragsbæk Rasmussen - musiklærer, tidligere højskolelærer, friskolelærer, friskoleleder på Ingstrup Trivselsskole og Børnehave, og nu lærer i en specialafdeling i Aalborg.
  • Peter Mondrup – tidl. højskolelærer, friskoleleder, musiklærer og senest konsulent i Friskolernes Hus.

Alle friskoler og andre interesserede har kunnet bidrage til sangbogen

Alle friskoler har haft mulighed for at bidrage til processen, idet udvalget i foråret 2023 modtog forslag til sange. Efterfølgende har der været afholdt workshops med henblik på at skabe nye sange til sangbogen. Friskolesangbogen er klar til udgivelse ultimo 2024.

Artikel i Magasinet Friskolen

"En sangbog skal både følge med tiden og rumme historien", siger Peter Mondrup, formand for sangbogsudvalget, i artiklen om den nye sangbogs tilblivelse.

Medlemsmagasinet, magasinet Friskolen, har mødt formanden for sangbogsudvalget, Peter Mondrup,
til en samtale om de mange tanker udvalget nu skal til at gøre sig.

Læs artiklen, der bringes i Magasinet Friskolen nr. 37

Baggrund for udgivelsen
Den seneste udgave af Dansk Skolesangbog er fra 2010. Den indeholder 395 sange og er siden 2010 blevet trykt i 45.000 eksemplarer.
Den nye sangbog forventes en tilsvarende levetid på cirka 10-15 år.

Al henvendelse vedrørende sangbogen rettes til konsulent i Friskolernes Hus Jakob Ringgaard, jakob(at)friskolerne.dk eller 62613013.
Jakob Ringgaard fungerer som sekretær for udvalget.