Kontaktseminar Berlin 2024

Global dannelse, fredsundervisning og bæredygtige europæiske fællesskaber

Den 28.-30. oktober 2024, Berlin

Hvad er et kontaktseminar?

Et kontaktseminar varer 2-3 dage og består af workshops, foredrag og skolebesøg, hvor danske friskoler får mulighed for at mødes personligt med lærere fra europæiske (grund-)skoler fra det meste af Europa.

Kontaktseminaret har fokus på skolens arbejde med global dannelse i undervisningen samt på at finde konkrete partnere til både rejser og udveksling samt online samarbejde.

Deltagende skoler vælges ud fra en vægtning af følgende kriterier:

• At skolen deltager i FRISKOLERNEs Erasmus+ program. (Kontakt Jakob Ringgaard i Friskolernes Hus, hvis tvivl om dette).
  • At skolen indsender en kort motiverende beskrivelse for deltagelsen, herunder konkrete idéer til internationale aktiviteter (samarbejdsprojekter europæiske skoler, jobshadowing og kurser i Europa, online samarbejde, Nordplus-ansøgning osv.)
  • Deltagelse med 2 personer fra skolen. Herved styrkes det videre arbejde efter hjemkomst.
  • (Afholdt: Deltagelse på inspirationsdag om global dannelse 29. februar, hvor der laves en plan for skolens internationale aktiviteter.)

 Er du i tvivl om noget af ovenstående, så kontakt Jakob Ringgaard i Friskolernes Hus på jakob(at)friskolerne.dk eller på T: 62613013.

Nysgerrig på Erasmus+?
Er du nysgerrig på global dannelse, interkulturelle kompetencer og muligheder for kurser i udlandet, så læs mere om FRISKOLERNEs Erasmus+ program eller kontakt Jakob Ringgaard i Friskolernes Hus

PRAKTISK

• Datoer: 28.-30. oktober 2024

• Sted: Danmarks Ambassade, Rauchstrasse 1, 10787 Berlin.

• Overnatning: Deltagere sørger selv for indkvartering

• Deltagere: 12 danske friskoler (2 deltagere pr. skole) og 12 internationale skoler. 48 i alt.

ØKONOMI
FRISKOLERNEs Erasmus+ midler dækker:

• Kursusudgifter til konferencen/kontaktseminaret.

• Mad og drikke ifølge program.

• Fælles transport fra Odense/ København + retur. Afgang søndag d. 27/10 (morgen/formiddag), hjemkomst torsdag d. 27/10 (aften).

De deltagende skoler får desuden et tilskud til hotel og bespisning på 600 Euro pr. person.
Deltagere bestiller selv hotel og afholder eventuelle udgifter, der overstiger 600 Euro pr. person.