kursus

Fritidspædagogik: Leg og kreative fællesskaber

Medlemskursus

Det værdifulde arvegods og fremtidens fritidspædagogiske projekt

Denne temadag sætter fokus på, hvordan du er med til at skabe fritidspædagogiske rammer, som understøtter leg og kreative fællesskaber mellem børn og voksne.

Aktuelt spirer budskaber om at respektere børn og unges ”frie tid”, skabe tid og rum til fordybede fantasilege samt at understøtte kreative udtryksformer igen at spire frem i de nationale politiske visioner for fremtidens fritidspædagogik.

Derfor er det vigtigere end nogensinde før, at vi der arbejder med fritidspædagogikken har et teoretisk og forskningsinformeret sprog for det man kunne kalde fritidspædagogikkens ”ordløse magi”.

Hvordan kan voksne bidrage til børns leg med inspiration og støtte?
Med udgangspunkt i nyere forskning, illustrative praksiseksempler, undersøger og reflekterer vi i grupper på baggrund af egne erfaringer og fælles drøftelser i plenum.

Centralt bliver, hvordan du som fritidspædagog balancerer mellem at være lydhøre overfor børnenes egne idéer og perspektiver samtidig med, at du bidrager som kreativ inspirator og organisatorisk rammesætter af legende og fællesskabende aktiviteter.

Dagen er tilrettelagt, så alle ansatte i friskolens SFO-en kan deltage.

Underviser
Underviser på dagen er Nils Falk Hansen. Nils er uddannet pædagog, cand.pæd.soc. og tilknyttet Danmarks Pædagogiske Universitet, Aarhus Universitet, hvor han forsker i pædagogisk deltagelse i børns sociale fantasileg.

Nils har undervist på pædagoguddannelsen i flere år og fungerer i dag som selvstændig konsulent med fokus på leg, kreativitet, skabende udtryksformer og børns perspektiver som drivkræfter i det pædagogiske læringsmiljø.

Hent program for dagen her.

Kontakt Friskolernes Hus

kursus@friskolerne.dk