kursus

Læsevejlederkursus modul 1

Medlemskursus

Læsevejledning Modul 1

Undervisning og afdækning af læsning, skrivning og stavning i hele klasser

Kurset kvalificerer deltageren til at afdække elevernes danskfaglige færdigheder med gruppeprøver gennem hele skoleforløbet samt til at tolke og anvende resultaterne i opstilling af danskfaglige mål og tilrettelæggelse af klassens danskundervisning.

Vi gennemgår de teoretiske komponenter i læsning og deres betydning for en sikker læse- og staveudvikling.

• Hvad er læsning?
• Hvad er den nyeste viden om den normale læse- og staveudvikling?
• Hvad er en læsevejleder?
Sproglige forudsætninger for læsning – læse-/skriveforberedende aktiviteterHvilke sproglige forudsætninger skal der være til stede for at eleven udvikler en hurtig og sikker læse- og staveudvikling?
Du får konkrete eksempler på, hvordan du inddrager sproglige aktiviteter i det læseforberedende arbejde.
• Hvordan afdækkes de vigtigste sproglige forudsætninger ved skolestart?

Læsning og skrivning på begyndertrinnetVi ser på de overordnede principper for tilrettelæggelse af den første læse – og skriveindlæring.

Det skal handle om tilrettelæggelse af danskundervisningen så eleverne knækker læsekoden så hurtigt og sikkert som muligt.
• Hvordan kommer børn bedst i gang med at læse?

Læsning og skrivning på mellemtrinnetI det fortsatte arbejde med læsning og stavning, når eleverne har knækket koden, hvordan sikrer vi så, at eleverne læser og skriver godt nok?
• Hvordan arbejder vi systematisk med at udvikle elevens læseforståelse?

Læsning og skrivning på overbygningenArbejdet med læsning, skrivning og stavning frem mod folkeskolens afgangsprøve. Krav til elevens skriftsproglige færdigheder på den efterfølgende ungdomsuddannelse.
• Hvordan går vi fra fleksibel læsning til faglig læsning?

HENT PROGRAM

Underviser Ina BorstrømIna er erfaren underviser på FRISKOLERNEs kurser, lærebogsforfatter og selvstændig læsekonsulent og foredragsholder.
Oprindeligt er Ina uddannet audiologopæd fra Københavns Universitet. Hun er medforfatter på en række undervisningsmaterialer, herunder ‘Den første læsning’, ‘Den sikre læsning’, ‘Læseevaluering på begyndertrinnet’ og ‘VAKS for elever med ordlæsevanskeligheder’.

PraktiskVed tilmelding kan du vælge overnatning fra dagen før (850 kr. inkl. morgenmad).

OBS: Modulerne 1, 2 og 3 tages i kronologisk rækkefølgeDer er tilmelding til hhv. modul 1, 2 og 3 enkeltvis, så husk at tilmelde dig modul 2 og 3 også.

Kontakt Friskolernes Hus

kursus@friskolerne.dk