"FRISKOLEN I LOKALSAMFUNDET" er temaet i Magasinet nr. 29

Magasinet har denne gang besøgt det lille lokalsamfund Feldballe på Djursland, hvor friskolen spiller en central rolle. Læs også velkomsten til de nye friskoleforældre, få gode råd til at kickstarte klassefællesskabet, mød tre nye friskoleinitiativer og fordyb dig i en ny håndfuld elevklummer - denne gang om at være den nye på skolen.
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Presse & politik , Administration , Magasinet Friskolen
03.08.21

Magasinet Friskolen stiller i dette TEMA skarpt på FRISKOLEN I LOKALSAMFUNDET

Ved foden af Mols Bjerge ligger en lille by, som du måske engang har kørt igennem uden at tænke mere over det. Byen hedder Feldballe, og her er det lokale kræfter, som holder gang i byen. Derfor har Feldballe i dag både en friskole, en fribørnehave og -vuggestue, en privatejet hal og et indkøbsfællesskab.

Tag med på besøg i det lille lokalsamfund, hvor friskolen spiller en central rolle. Det er en friskole, som de lokale vælger, men det er også blevet et tilvalg for forældre, der bor længere væk. Magasinet har besøgt den lille by fuld af ildsjæle og iværksættere.

DERUDOVER BYDER VI I DETTE NUMMER VELKOMMEN til nye friskoleforældre på vores medlemsskoler med artiklen "KÆRE NYE FORÆLDRE" og tager med foreningens formand Peter Bendix Pedersen en dag på arbejde i fotoserien "FORMANDEN - EN TYPISK ARBEJDSDAG".

Læs Zetland-journalist Sara Alforts "BREV TIL SKOLEFORÆLDRE", få "10 GODE RÅD TIL AT KICKSTARTE KLASSEFÆLLESSKABET" og mød tre nye friskoleinitiativer i artiklen "DET KRÆVER ILD I SJÆLEN AT STARTE EN FRISKOLE." Dyk ned i fotoserien "MED RØDDING FRISKOLE PÅ LEJRSKOLE", hvor eleverne pga. corona måtte skifte den planlagt destination Tjekkiet ud med Møn. Men det var helt okay - for de kom afsted! Du kan også fordybe dig i portrætterne af Fridolin og Sven, som begge er forhenværende friskoleelever, der gerne fortæller, hvordan deres friskoletid har sat spor i dem. Læs artiklen "FRISKOLEN ER EN DEL AF MIG". Vi anbefaler også klummen "SMUKT OG DEJLIGT" af friskoleforælder Lisbeth Bjerrum Jensen, hvori hun reflekterer over morgensamlingen, og hvor meget den betyder for både os og fællesskabet.

Ovenstående er bare noget af det, der har fundet vej til Magasinet Friskolen nr. 29. Hvis du ikke sidder med en fysisk udgave af magasinet, så husk at du kan læse og dele alle historier gratis på www.magasinetfriskolen.dk

God læselyst!

HUSK AT DOWNLOADE MAGASINETS APP!
APP'en kan downloades her:
iPhone/iPad
Android- Smartphone/tablet