Friskolerne samler ind til verdens sårbare børn i Hele Danmarks Pantindsamling

Pantindsamling på skolen i forbindelse med Danmarks Indsamling. Mulighed for at vinde 10.000 kr. til en DJ eller andet.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Hus
Presse & politik
08.12.22

I FRISKOLERNE har vi i år valgt at samarbejde med Danmarks Indsamling og opfordrer alle vores friskoler til at gå med i »Danmarks pantindsamling« til fordel for verdens sårbare børn. Danmarks Indsamling er gået sammen med Dansk Retursystem og deres koncept Join2Recycle, som nogle af jer måske allerede kender?

Kort fortalt er konceptet, at skoler, der tilmelder sig, modtager pantbokse, plakater og egen kode på Danmarks Indsamlings MobilePay-nummer. Vi har fået vores egen indsamling, så vi kan se hvor stort bidraget er for hver enkelt skole og samlet for friskolerne. Den skole eller forening der har indsamlet flest penge vinder hovedpræmien på 10.000 kr. til fx en DJ eller noget andet efter eget valg.

Indsamlingen starter NU og frem til det store tv-show den 4. februar på DR. Læs meget mere her.

Hvad kan I gøre?
I kan tilmelde jer indsamlingen og hjælpe til med at samle pant og dermed penge ind til verdens sårbare børn sammen med jeres elever. Dansk Retursystem stiller gratis plakater og pantbokse til rådighed til jeres skoler og Danmarks Indsamling sørger for, at I får en unikt MobilePay kode, så I kan følge jeres egen indsamling op til det store tv-show. Når tv-showet er slut, kan I eventuelt vælge at fortsætte indsamlingen til Danmarks Indsamling eller frit vælge, at donere jeres pant til et helt andet formål.

Hvorfor gør vi det?
Lige nu oplever vi alt for mange kriser, hvor verdens fattigste børn er de største ofre. Deres nød er umenneskelig og kræver handling nu.

Verdens klimaudfordringer er større i mange af verdens fattigste lande. Mange steder er man ikke så privilegerede som os at have systemer, som påvirker miljøet positivt. Derfor opfordrer vi til, at al den pant, der indløses i december og januar sendes videre til verdens fattige børn. Sammen med eleverne kan vi vise vejen ved at give panten til Danmarks Indsamling – ligesom vi kan være med til at inspirere børn og kommende generationer til at gå aktivt ind i kampen for at gøre verden til et bedre sted. Vi bliver større af at hjælpe andre.

Vi håber, det bliver en god fælles aktivitet, at I har lyst til at være med og at vi sammen kan vise, at et lille land har et stort hjerte!

*Vi finder vinderen lørdag den 4. februar kl. 12.00 og giver direkte besked på mail. Ligeledes laver vi et opslag på Danmarks Indsamlings Facebook og Instagram.