"KØN OG KØNSIDENTITET" er temaet i Magasinet nr. 36

Magasinet Friskolen sætter denne gang fokus på køn og kønsidentitet. Læs også om Legeministeren Lotte Rod, få et grundkursus i skolemanden Christen Kold, læs om et nyt inspirationsmateriale om friskolens formål, fordyb dig i en håndfuld nye elevklummer og tag med på besøg på VerdensBørn Grundskole i Emdrup ved København - blandt meget andet.
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Administration , Magasinet Friskolen
19.12.22

Tøsedrenge om drengepiger. Hvordan taler I om køn på din skole? I TEMAet denne gang rykker vi tættere på kønsidentitet, og hvordan vi på skolerne kan forholde os til emnet. Ifølge KVINFOs direktør, Henriette Laursen, handler det om at rumme mangfoldigheden i bredeste forstand, for det modsatte skaber mistrivsel. Og så handler det om at arbejde kønsklogt, tilføjer hun. Vores arbejdsmarked er et af Europas mest kønsopdelte. Når skolerne arbejder kønsklogt, giver det både trivsel, talentudvikling og rekruttering til de typisk kønsopdelte fag.

D. 1. november stemte vi til folketingsvalget, men den nye regering blev først præsenteret d. 13. december. Vi har spurgt en håndfuld friskolefolk, hvad der - i deres optik - er det vigtigste, den nye regering skal arbejde på i den kommende periode. Læs hele voxpoppen i "Kære nye regering - hvem I end bliver!"

SKÆRME. I skolen, på arbejdet, i fritiden, derhjemme. Vores hverdag er fuld af dem. I denne artikelserie tænder vi for skærmene og kigger nærmere på mobilerne, på smartboardet og på computeren. Find "Har du talt med dit barn i dag - om sociale medier?"

I DETTE NUMMER kan du også komme med på besøg på Friskolen i Skive, hvor vi har spurgt en håndfuld elever om, hvad deres yndlingsfag er. Find fotoreportagen om "Mig og mit yndlingsfag"

"Hvem er ham den manden på væggen med bakkenbarter helt ned under hagen?" Hvis der hænger et portræt på din skole af skolemanden Christen Kold, så er der en grund til det. Men hvad er den? Her er, hvad du som friskolemenneske i grove træk bør vide om Christen Kold:"Grundkursus i Kold"

I artiklen "Vi bruger friheden til..." er vi denne gang på besøg VerdensBørn Grundskole i Emdrup ved København. Hos dem hedder Kernefaget Indentitet og Dannelse. Alt andet bygges oven på det, siger skoleleder Yassin Bachiri.

"Hvad er formålet med jeres friskole?" I hverdagen kan det være svært at finde tid og sprog for den dybe pædagogiske samtale og få sat ord på formålet med skolen. FRISKOLERNE har udviklet et nyt materiale, som skolens personale kan bruge til at få samtalen og refleksionerne i gang.

Ovenstående er bare noget af det, der har fundet vej til Magasinet Friskolen nr. 36. Hvis du ikke sidder med en fysisk udgave af magasinet, så husk at du kan læse og dele alle historier gratis på www.magasinetfriskolen.dk

God læselyst!

HUSK AT DOWNLOADE MAGASINETS APP!
APP'en kan downloades her:
iPhone/iPad
Android- Smartphone/tablet