"KOMMUNALVALGET OG FRISKOLERNE" er temaet i Magasinet nr. 30

Magasinet sætter denne gang fokus på kommunalvalgkampen og det gode samarbejde kommuner og friskoler imellem. Læs også om den unge generation og deres tilgang til den politiske debat, få tre bud på det gode lederskifte på en friskole og fordyb dig i fænomenet samsovning - blandt meget andet.
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Presse & politik , Administration , Magasinet Friskolen
11.10.21

Magasinet Friskolen stiller i dette TEMA skarpt på KOMMUNALVALGET OG FRISKOLERNE

Kommunerne og friskolerne landet over er afhængige af et godt samarbejde, og valget midt i november er en god anledning til at gå i dialog med dine lokale politikere. Faktisk er du som friskoleforælder forpligtet til det, mener formand for FRISKOLERNE, Peter Bendix Pedersen.

I dette TEMA kan du både læse om de steder, hvor samarbejdet foregår uproblematisk, og de problematikker friskoler kan stå midt i, når det kommunale samarbejde ikke hænger sammen. Du kan også få gode råd til at stable et vælgermøde på benene ude på jeres lokale skole.

LÆS OGSÅ om den unge generations forhold til politiske debatter, ifølge forsker i pædagogik Jonas Lieberkind, i artiklen "HVEM TAGER OPRØRET?" og fordyb dig i en håndfuld elevklummer, hvor elever fra vores medlemsskoler åbenhjertigt har skrevet om deres forhold til at indgå i diskussioner og debatter - helt generelt.

DERUDOVER KAN DU I DETTE NUMMER få tre bud på det gode lederskifte på en friskole i artiklen "SÅDAN GØR VI, NÅR VI SKAL HAVE NY LEDER." Tre medlemsskoler deler deres erfaringer og vidt forskellige processer.

Læs også tidligere Zetland-journalist Sara Alforts klumme "LAD VORES BØRN OG UNGE SELV BAKSE MED ALT DET BESVÆRLIGE I ET FÆLLESSKAB" og fordyb dig i fotoserien "DIN, MIN OG VORES FÆLLES HOBBY", hvor friskoleelever fortæller om deres fritidsinteresse, som de deler med den ene eller begge deres forældre.

VI ANBEFALER desuden portrætterne af Maria og Rasmus, som begge er forhenværende friskoleelever. I "FRISKOLEN ER EN DEL AF MIG" fortæller de, hvordan deres friskoletid har sat spor i dem og inspireret dem til et liv i politik.

Ovenstående er bare noget af det, der har fundet vej til Magasinet Friskolen nr. 30. Hvis du ikke sidder med en fysisk udgave af magasinet, så husk at du kan læse og dele alle historier gratis på www.magasinetfriskolen.dk

God læselyst!

HUSK AT DOWNLOADE MAGASINETS APP!
APP'en kan downloades her:
iPhone/iPad
Android- Smartphone/tablet