"NUANCERNE OMKRING TRIVSEL I SKOLEN" er temaet i Magasinet nr. 35

Magasinet Friskolen sætter denne gang fokus på trivsel, skolevægring og kammeratskab i klassen. Læs også Lærkes Kløvedals minder fra tiden Hundborg Friskole, mød skolehunden Saga på Viking International School, få et grundkursus i Grundtvig, fordyb dig i en håndfuld nye elevklummer og tag med på besøg på Regnbueskolen i Hammel - blandt meget andet.
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Administration , Magasinet Friskolen
10.10.22

Der tales om skoleANGST, skoleFOBI og skoleVÆGRING som aldrig før. I TEMAet denne gang rykker vi tættere på nogle af nuancerne, når vi taler om trivsel, fravær og kammeratskab i klassen - for der er mange grunde til, at børn og unge mistrives, og mange individuelle forklaringer på fravær.

d. 1. november skal vi stemme til folketingsvalget. Vi har spurgt Jacob Mark, Børne- og Undervisningsordfører for SF, hvad det betyder, når SF siger, at folkeskolen skal sættes fri. Hvilken type frihed handler det om - og hvor efterlader det friskolerne? Læs hele interviewet med Jacob Mark i "Folkeskolerne skal lade sig inspirere af friskolerne."

Og nu vi er ved det med VALG, så kan du i dette nummer også komme med til skolevalg på Kværs Idrætsfriskole i Sønderjylland. Her afholder man hvert år skolevalg til elevrådet med valgplakater, valgtaler og stemmebokse. Find "Skolevalg er politik i den reneste form."

I DETTE NUMMER kan du også komme med på besøg på Viking International School i Ballerup, hvor skolehunden Saga er med til at skabe tryghed og ro. Find fotoreportagen om "Skolehunden Saga."

"Hvem er ham den gamle mand på væggen?" Hvis der hænger et portræt på væggen af N. F. S. Grundtvig, så er der en grund til det. Men hvad er den? Her er, hvad du som friskolemenneske i grove træk bør vide om skolemanden N.F. S. Grundtvig:"Grundkursus i Grundtvig."

I artiklen "Vi bruger friheden til..." er vi denne gang på besøg hos Regnbueskolen i Hammel, der bruger deres frihed til at have en madordning for hele skolen. Hos dem betyder det, at eleverne på skift indgår i madhold, hvor de både dækker bord, vasker op og hjælper med madlavningen.

"Skolen skal tømmes for alt muligt bras." Skolen i dag har nemlig den grundlæggende udfordring, at den vil for meget. Fik du læst debatindlægget fra Sidsel Bukh, lærer på Kolding Friskole og næstformand i FRISKOLERNE? Hvis ikke, så har du chancen i magasinet denne gang.

Ovenstående er bare noget af det, der har fundet vej til Magasinet Friskolen nr. 35. Hvis du ikke sidder med en fysisk udgave af magasinet, så husk at du kan læse og dele alle historier gratis på www.magasinetfriskolen.dk

God læselyst!

HUSK AT DOWNLOADE MAGASINETS APP!
APP'en kan downloades her:
iPhone/iPad
Android- Smartphone/tablet