Pressemeddelelse: Zetland vinder Folkets Journalistpris

Den digitale avis Zetland vinder Folkets Journalistpris 2023. Zetland får prisen for at være forbilledlig åben, brugerinddragende, konstruktiv og løsningsorienteret.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Hus
Presse & politik
09.05.23

Zetland vinder i skarp konkurrence med TV2 ECHO, SEIN, ØsterbroLIV og forestillingen Klimakabalen, som også var nomineret. Folkets Journalistpris er indstiftet af Frirummet, der er Friskolerne, Efterskolerne og Højskolernes fælles initiativ.

Zetland er sat i verden for at nytænke journalistikken, og det er lykkes.

- Zetland viser dagligt, hvordan man kan bedrive en konstruktiv journalistik, der ikke alene afdækker problemer, men også peger på løsninger og inddrager danskerne i debatten om begge dele. For mange andre medier er den konstruktive journalistik noget, som bliver gjort lejlighedsvist, for eksempel under valgkampe eller særlige projekter. De redaktionelle ledere og medarbejdere på Zetland har demonstreret, hvordan det kan ske løbende og i forbindelse med alverdens emner, lyder det i juryens begrundelse.

Zetland startede som en iværksætteridé i et lille butikslokale i 2012 og forsøgte sig fire år senere som en månedlig digital avis. Juryen har lagt vægt på, at Zetland i dag et bæredygtigt medie, der hver dag udkommer med nye artikler, der bliver læst og lyttet til af en fast medlemsskare.

- Det sker i den inddragende tilgang, som Zetland var ”first mover” på, og som nu næsten er blevet mainstream for andre medier, skriver juryen.

Selve prisen består af et kunstværk og 50.000 kroner og uddeles på Grundlovsdag på Demokratifestivallen i Ollerup.

Det er F_I_N_T
Folkets Journalistpris uddeles efter fire journalistiske værdier: Fællesskab, Inspiration, Nuancer og Tillid. FINTværdierne er udviklet af Gerd Maria May, journalist og grundlægger af Room of Solutions. Formålet med prisen er at fremhæve de gode eksempler på journalistik, der styrker den offentlige samtale. Derudover skal prisen inspirere mediebrugere - og særligt unge - til at forholde sig til, hvordan medier og journalister arbejder.

- Mange danskere, og særligt mange unge, vælger nyheder fra, fordi nyheder gør dem modløse. Vi ved også, at mange unge ikke blander sig i offentlige debatter, fordi tonen er for hård. Derfor giver prisen en særlig stemme til de unge. Et af formålene med prisen er at få unge til at stille krav til medierne og at inspirere medierne til at inddrage de unge mediebrugere, siger Josefine Weng, der er leder af Frirummet.

I forbindelse med prisen nedsatte Frirummet derfor et ungepanel bestående af 45 elever fra friskoler, efterskoler og højskoler. De unge mødtes i april på Ungdomsøen ud for København, hvor de diskuterede, hvad god journalistik er, og hvordan de fem nominerede medier lever op til prisens kriterier. De unge præsenterede deres synspunkter for prisens jury og for de nominerede medier, som alle var inviteret ud på Ungdomsøen for at lytte til, hvad de unge mener om journalistikken. Flere af de unge var også begejstrede for Zetland:

Frirummet er et initiativ skabt af de frie skoler (efterskoler, højskoler og friskoler) med støtte fra TrygFonden. Frirummet er en ny debatform, som ikke er bange for at trække konfliktens fronter op, men som gennem refleksion over tvivl og dilemmaer søger initiativer for det fælles bedste.

- Zetland er et spændende medie, fordi det er menneskene, der bliver interessante i historien. Det er fedt, at Zetland peger på idéer, forslag og mange forskellige løsninger uden at konstatere, hvad der er rigtigt eller forkert. De er gode til at vise flere sider af et emne og samtidig præsentere fakta. Det får troværdigheden for mediet til at stige, at de inviterer læserne til at kommentere på artiklerne. Det er fedt, at Zetland også udkommer på lyd, så man kan lytte til det, mens man cykler, lyder Ungepaneles vurdering.

En særlig pris
I modsætning til andre journalistpriser har alle kunnet indstille kandidater til Folkets Journalistpris. Det gør prisen til en helt særlig pris, mener Peter Bro, der er formand for juryen og professor i journalistik ved Syddansk Universitet.

- De fleste journalistpriser i Danmark er at sammenligne med en lukket fest for fagets egne udøvere. Derudover har Folkets Journalistpris et andet fokus end andre priser, nemlig på den fremsynede journalistik, der styrker samtalen og forståelsen mellem os. Prisen retter lyset mod de ting, som faktisk fungerer, og som dermed kan inspirere både borgere og beslutningstagere, siger Peter Bro,

Er du nysgerrig på, hvad de unge generelt mener om journalistik, så tag et kig på Frirummets hjemmeside: Her kan du også finde begrundelserne for de fem nominerede medier.

Juryen
Peter Bro, professor i journalistik ved Syddansk universitet
Gerd Maria May, journalist og udvikler af FINT-modellen
Ulrik Haagerup, Direktør for Constructive Institute
Cathrine Gyldensted, Journalist og forfatter til bogen “Blev du klogere”
Mads Brandstrup, repræsentant for Danske Medier
Signe Aarestrup, repræsentant for Dansk Journalistforbund
Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne og repræsentant for de frie skoler

Det er anden gang, Frirummet uddeler Folkets Journalistpris. I 2022 gik prisen til et samarbejde mellem Fyens
Stiftstidende, Fyns Amtsavis og TV2 Fyn. Frirummet er et fælles initiativ mellem Friskolerne, Efterskolerne og Højskolerne. Frirummet arbejder på forskellige måder for at styrke den offentlige samtale.

For yderligere oplysninger er du velkommen til at kontakte:

Leder af Frirummet, Josefine Weng tlf.: 20 94 51 18 / mail: josefine@frirummet.org
Projektkonsulent på Folkets Journalistpris; Gerd Maria May på: tlf.: 24642516 / mail: gerd@roomofsolutions.dk