Tak for et fremragende landsmøde

D. 4.-5. maj mødtes 700 friskolefolk til landsmøde i FRISKOLERNE. Dagene bød på foreningens generalforsamling, besøg af økonomiminister Stephanie Lose, foredrag, fællessang, netværk og meget mere.

Af: Maren Skotte og Vibeke Helms, Friskolernes Hus

Administrative nyheder, Pædagogik og Skoleliv, Kurser og arrangementer, Presse og politik

08.05.24

700 friskolefolk og samarbejdspartnere fra alle egne af landet tog del i FRISKOLERNEs landsmøde den 4. – 5. maj på Comwell Kolding. Foruden foreningens generalforsamling stod dagene på fællessang, foredrag, værksteder, netværk og gensidig inspiration.

Trivselskommissionen bidrog til debatten
Lene Tanggaard og Rasmus Meyer fra Trivselskommissionen kom med væsentlige indspark til debatten om, hvordan trivsel, skole og forældreskab spiller sammen. Lene Tanggaard understregede, at vi er »for alarmistiske – for de fleste unge har det godt, men det er samtidigt rigtigt, at flere er blevet mere sårbare«. Rasmus Meyer pegede på, at »børn skal gives et sprog at forstå sig selv med« og lagde vægt på, at vi trænger til at udskifte det psykologiske sprog med pædagogikkens.

Trivselskommissionen fik mange ord og forslag med tilbage til deres fortsatte arbejde, som vi ser frem til at se resultaterne af indenfor det næste år.

Du kan læse mere om deres arbejde HER.

Ministerbesøg på landsmødet 2024
Økonomiminister Stephanie Lose lagde også vejen forbi landsmødet med en tale, der understregede, at friskolernes rolle i den samlede grundskole er afgørende vigtig, at et stabilt driftstilskud også er en afgørende faktor. Formand for FRISKOLERNE Peter Bendix Pedersen pegede på, at mange friskoler har vanskeligt ved at opnå kreditværdighed, hvilket gør vedligeholdelse og udvikling vanskeligt. Stephanie Lose anerkendte, at der kan være behov for at se på særlige foranstaltninger, der kan ændre på dette forhold.

Bestyrelsens beretning for året, der er gået
Igen i år var det muligt både at LÆSE og LYTTE til bestyrelsens skriftlige beretning, inden landsmødet løb af stablen.

På landsmødet gav Peter Bendix Pedersen, formand for FRISKOLERNEs bestyrelse, sin mundtlige beretning og afsluttede med ordene: »Friskolerne er et spejl på samfundets mod til frihed«. Ved landsmødet blev vi mindet om alle de gode kræfter, der på forskellige leder og kanter arbejder på at udmønte dette konkret i hverdagen.

Læs den mundtlige beretning HER.

Værksteder og foredrag skabte liv og bredde i programmet
De 700 deltagere tog del i 14 forskellige værksteder – fra oplæg om ADHD til kor, tegning, udepædagogik, mødefacilitering og strik. Søndag blev landsmødet afsluttedet med foredrag af Simone Aaberg Kærn, der med afsæt i sin egen modige historie som pilot og kunstner mindede om, at fantasien og drømmene er afgørende for os mennesker, fordi heri bor håbet, glæden og meningen.

Landsmøde 2024 i billeder
I løbet af landsmødet blev der taget et væld af billeder, og du kan se dem alle lige her.

Du har også mulighed for at gå til det online fotoalbum HER.

Vi ses igen til næste år!

Sæt allerede nu kryds i kalenderen d. 26.-27. april 2025, hvor vi igen samles til landsmøde i Kolding. Tag gerne naboskolen, venskabsskolen eller netværksskolen med, så vi kan blive endnu flere – og med deltagere fra endnu flere skoler.

På godt gensyn!