"KLIMA OG BÆREDYGTIGHED" er temaet i Magasinet nr. 37

Magasinet Friskolen sætter denne gang fokus på klima og bæredygtighed. Læs også om den nye sangbog, få gode råd til at søge fonde, få nuancer på elevers læseudfordringer, fordyb dig i en håndfuld nye elevklummer og tag med på besøg på Bordings Friskole på Østerbro i København - blandt meget andet.
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Presse & politik , Administration , Magasinet Friskolen
06.02.23

I dette tema undersøger vi, hvordan man som friskole kan arbejde med bæredygtighed – både i driften og i pædagogikken. Igen og igen kan vi se i de indsendte elevklummer, at det er et emne, der fylder i friskoleelevernes hoveder. Ph.d. i naturpsykologi, Simon Høegmark siger i temaet: ”Det nemmeste i verden er at give børn og unge en depression med nedslående klimagrafer og dommedagsprofetier. Lad os i stedet vise dem, hvor håbet er.” Så hvordan vi giver vi dem håbet? I temaet zoomer vi ind på Fjaltring Friskole, der ligger nær den svimlende vestkyst og arbejder konkret og aktivt med iværksætteri og bæredygtighed. Og på Lillesyd Friskole nær Herfølge, hvor de har udeskole med kompost, brugte ting og masser af praktisk-orienterede projekter.

Kort før jul offentliggjorde Nordea Fonden, hvem der ville modtage støtte fra puljen Mere udeliv i SFO og klub, og hele 12 af vores medlemsskoler var i blandt. Hør to af dem fortælle om ansøgningsprocessen og få gode råd fra en professionel fundraiser i artiklen ”Friskolers drømmeprojekter kan gå i opfyldelse med støtte fra fonde.”

SKÆRME. Skoleelever i dag er bedre til it end nogensinde, men de mangler stadig hjælp og undervisning, før deres viden for alvor kan bruges i skolen. Men når it er en del af alle fag, så kræver det en overordnet plan for, hvem der tager ansvaret for grundtræningen. Så de "'Digitalt indfødte' skal også undervises i it - men af hvem?"

Der er en "Ny sangbog på vej." Bestyrelsen i Dansk Friskoleforening har besluttet at revidere Dansk Skolesangbog, og sangudvalget er allerede i gang. Du kan møde dem her og høre om deres tanker for den nye sangbog.

I DETTE NUMMER kan du også komme med på besøg på Svindinge Friskole, hvor deres gamle gymnastikgulv er blevet til nye bænke i samlingssalen. Find fotoreportagen "Hvad det gamle gulv gemte."

I artiklen "Dét bruger vi friheden til..." er vi denne gang på besøg Bordings Friskole på Østerbro i København. Her kører de med 'fleksibelt skema', hvilket betyder, at lærere og elever får helt nye skemaer fire gange om året, at skemaet ændrer udseende og form fra uge til uge – og at eleverne ikke har vikar ligeså ofte som på andre skoler.

"Ikke bare ordblindhed - læseudfordringer har mange årsager" Når elever har svært ved skriftsproget, viser testen ofte ordblindhed. Men vi har brug for et mere nuanceret blik på læse- skrivevanskeligheder. Både så lærere kan blive bedre til at opdage og beskrive vanskelighederne - og derigennem også til at håndtere dem.

Ovenstående er bare noget af det, der har fundet vej til Magasinet Friskolen nr. 37. Hvis du ikke sidder med en fysisk udgave af magasinet, så husk at du kan læse og dele alle historier gratis på www.magasinetfriskolen.dk

God læselyst!

HUSK AT DOWNLOADE MAGASINETS APP!
APP'en kan downloades her:
iPhone/iPad
Android- Smartphone/tablet