39 nye friskoler på vej i 2012

Antallet af nyanmeldte friskoler er væsentligt mindre end sidste år, men stadigt højere end gennemsnittet de senest 10 år.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Kontor
02.09.11

Undervisningsministeriet har nu offentliggjort listen med de 39 nye skoleinitiativer, som har indbetalt 20.000 kr. i depositum pr. 15. august i år. <link fileadmin user_upload nyheder sep-okt_2011 anmeldtaugust2011.jpg download>Se listen med nyanmeldte friskoleinitiativer.

Antallet af nye friskoleinitiativer er væsentligt mindre end i 2010, hvor Undervisningsministeriet modtog hele 66 anmeldelser om nye friskoleinitiativer. Set over en 10 årig periode er der dog stadig tale om et ganske højt antal.

Hovedparten af initiativerne blev ikke til noget i 2011

Ud af de 66 initiativgrupper, som anmeldte en ny friskole til skolestart august 2011, havde en hovedparten baggrund i lukningstruede folkeskoler. Det har senere vist sig, at kun godt en tredjedel af initiativgrupperne reelt fik brug for at etablere sig.

De 66 skoleinitiativer i 2010 var nemlig reduceret til 24 på Undervisningsministeriets liste over friskoler med skolestart august 2011. <link fileadmin user_upload nyheder sep-okt_2011 skolek._til_skoler_m._forv._start_aug._2011.xls download file>Se listen over friskoler til start august 2011.

»Det er ikke så usædvanligt, at det ikke er alle initiativer, der reelt bliver til en skole. Mange anmelder et friskoleinitiativ for at være sikre på at have et alternativ, hvis folkeskolen lukker«, siger formanden for Dansk Friskoleforening Ebbe Lilliendal.