Børn med diabetes - nyt værktøj til dagtilbud, skole og hjem

Børn med diabetes (og andre tilsvarende kroniske lidelser) har behov for en særlig indsats i skoler og institutioner. Derfor har Diabetesforeningen udviklet et nyt værktøj til at skabe struktur, ro og tryghed samt sikre et godt samarbejde med børnenes forældre.
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Administration
30.03.21

Børn med diabetes i skolen har krav på at kunne deltage på lige fod med deres kammerater. Det kræver tryghed og ro. Nyt værktøj fra Diabetesforeningen kan hjælpe de voksne, der har ansvaret i hverdagen, uanset om det er i skole, dagtilbud eller SFO.

3.300 danske børn har type 1-diabetes, og tallet er stigende. De skal håndtere deres kroniske sygdom med hyppige blodsukkermålinger, insulin og i det hele taget en øget opmærksomhed på de hverdagsaktiviteter i et børneliv, der kan give akut lavt blodsukker.

Diabetesforeningen arbejder med at støtte både børnene, deres forældre og personalet i skole og dagtilbud til at få samarbejdet om barnet til at fungere bedst muligt. Derfor har de udviklet nye redskaber (kaldet et Start-kit) i samarbejde med forældre og repræsentanter fra skoler og dagtilbud. Det gratis materiale indeholder:

• vejledninger til dagtilbud, skole, forældre og fagpersoner
  • undervisningsmaterialer (0.-3. klasse, 4.-6. klasse og 7.-10. klasse)
  • andre værktøjer: plakat til lærerværelset, kompetenceskema, legeguide)

Hent Diabetesforeningens Start-kit HER.

LÆS OGSÅ Diabetesforeningens mærkesag om tryg skoletid (med link til skoleundersøgelse 2020 med svar fra 254 forældre til børn med diabetes) HER.