"DEN STYRKEDE PÆDAGOGISKE LÆREPLAN" er temaet i Magasinet Friskolen nr. 26.

Mange frygtede, at den styrkede læreplan i daginstitutioner ville stjæle børnenes tid til leg. I det nye TEMA har vi spurgt fire dagtilbud på vores medlemsskoler, om frygten er blevet til virkelighed.
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Administration , Magasinet Friskolen
09.02.21

Magasinet Friskolen stiller i dette TEMA skarpt på DEN STYRKEDE PÆDAGOGISKE LÆREPLAN i daginstitutioner.

"Der var blæst - nogle steder kuling af stormstyrke - da de pædagogiske læreplaner i 2004 blev indført i landets daginstitutioner." Blæsten gentog sig i 2018, da 'Den styrkede pædagogiske læreplan' overtog fra forløberen - og siden sommeren 2020 har den været en realitet. Men hvordan fungerer den ude i virkeligheden? Vi har spurgt fire fagprofessionelle, der arbejder i dagtilbud på vores medlemsskoler, hvad de synes om den styrkede pædagogiske læreplan, og hvordan de bruger den. Og svaret er opløftende. Læs temaet om om den styrkede pædagogiske læreplan. Fordyb dig i erfaringerne - og få tips og tricks!

I artikelserien "Vi bruger friheden til" åbner vores medlemsskoler dørene og viser, hvad skolefrihed kan bruges til i praksis. I Magasinet 26 kan du komme på besøg hos Rudolf Steiner-skolen i Odense, hvor musik og kunstfag fylder ligeså meget som sprog og naturvidenskab - og hvor fokus lægges på at udvikle hele mennesker. Find artiklen "Frihed til at udvikle - vilje, følelser og intellekt".

Læs også interviewet med Jakob Mark (SF), der blandt andet ønsker at blande eleverne på alle landets skoler, så de afspejler det område, de geografisk ligger i. Læs artiklen "Jeg er på jagt efter privatskoler i storbyerne, som vælger og vrager mellem deres børn".

I artikelserien "Forskellighedernes Fællesskab" besøger vi denne gang Fur Friskole, og de "Fem faste" stiller Magasinet denne gang til skoleleder Bente Kæseler.

I Magasinet nr. 26 kan du også møde Abdullah Bachiri og Cecilie Stenner Rasmussen - begge forhenværende friskoleelever, der dermed har friskolen som ballast. Find artiklen "Friskolen ændrede mit liv"

Ovenstående historier er bare nogle af dem, der har fundet vej til Magasinet Friskolen nr. 26. Hvis du ikke sidder med en fysisk udgave af Magasinet, så husk at du kan læse alle historierne gratis enten online eller via Magasinets APP

God læselyst!

HUSK AT DOWNLOADE MAGASINETS APP!
APP'en kan downloades her:
iPhone/iPad
Android- Smartphone/tablet