FRISKOLERNE udgiver ny sangbog

7. udgave af Dansk Skolesangbog skydes i gang.
Presse & politik
10.11.22

Bestyrelsen i FRISKOLERNE har besluttet at udgive 7. udgave af Dansk Skolesangbog. Der er derfor udpeget et sangbogsudvalg på 4 personer, der får til opgave at vælge de ca. 400 sange, som skal med i den nye sangbog.

Udvalget består af:

• Helene Ejler Ernst – kandidat i rytmisk korledelse og elementær musik, korleder og fællessangsleder.
  • Per Krøis Kjærsgaard – sangskriver og forstander på Osted Fri- og efterskole, fællessangs-entusiast.
  • Britta Kold – musikskolelærer og tidl. efterskolelærer på Ollerup Efterskole. Korleder, violinist og erfaring med de yngste elever i skolen.
  • Peter Mondrup – tidl. højskolelærer, friskoleleder, musiklærer og senest konsulent i Friskolernes Hus.

I kommissoriet til den nye sangbog fremgår det, at sangbogen har til formål at fastholde og forny traditionen for fællessang i skolen, tilbyde sange til morgensamling, musikundervisning og til den øvrige undervisning på friskolerne samt medvirke til at styrke fællessangen i Danmark.

»Verden forandrer sig omkring os - og det skal også smitte af på fællessangen. Den nuværende sangbog er fra 2010, så det er tid til at skifte nogle sange ud med andre sange. Sangbogen bliver brugt flittigt på rigtigt mange af vores medlemsskoler, og vi vil gerne have, at den vedbliver at understøtte fællessangen i skolen og dermed bidrager til at give børn og unge et forhold til poesi, musik og sang«, siger Peter Bendix Pedersen, der er formand for FRISKOLERNE.

Ny sangbogen klar senest 2025
Alle friskoler vil få mulighed for at bidrage til processen, idet der i foråret 2023 bliver mulighed for at sende forslag til sange til udvalget. Senere vil medlemsskolerne også blive inviteret til workshops med henblik på at skabe nye sange til sangbogen. Sangbogen forventes klar til udgivelse senest starten af 2025.

Den seneste udgave af Dansk Skolesangbog er fra 2010. Den indeholder 395 sange og er siden 2010 blevet trykt i 45.000 eksemplarer. Den nye sangbog forventes en tilsvarende levetid på cirka 10-15 år.

Al henvendelse vedrørende sangbogen rettes til konsulent i Friskolernes Hus Jakob Ringgaard, jakob(at)friskolerne.dk eller 62613013. Jakob Ringgaard fungerer som sekretær for udvalget.

På billedet ses fra venstre bagest:
Peter Bendix Pedersen (formand for FRISKOLERNE - ikke medlem af sangbogsudvalget), Peter Mondrup, Jakob Ringgaard (sekretær for sangbogsudvalget)
Forrest: Britta Kold, Helene Ejler Ernst, Per Krøis Kjærsgaard,