Friskolernes budgetværktøj for 2021 og 2022

Friskolernes budgetværktøj til budgetåret 2021 og 2022 er nu klar. Vær opmærksom på de væsentlige ændringer i forhold til sidste år. Læs mere her.
Af: Tove Dohn, Friskolernes Hus
29.10.20

Friskolernes budgetværktøj til budgetåret 2021 og 2022 ligger nu klar.

Væsentlige ændringer i forhold til sidste år

Ansat antal måneder i 2021 og 2022: I skal i lønfanerne for hver ansat oplyse, hvor mange måneder den ansatte er ansat i hhv. 2021 og 2022. Budgettet tager ikke længere udgangspunkt i, at den ansatte er ansat 12 måneder i 2022.

Beregningen af feriepengeforpligtigelse.

Den nye feriepengeforpligtigelsesberegning tager udgangspunkt i seneste løn (december måned), hvor der beregnes en feriedags værdi. Denne værdi ganges med antallet af skyldige feriedage og særlige feriedage pr. 31. december.

Feriepengeforpligtigelsen beregnes nederst i hhv.  fanen ”løn undervisning” og fanen ”løn pæd, tap”.

Med denne nye beregningsmetode er fanen ”lønoplysninger” unødvendig og er derfor fjernet.

Fra budget til skolens økonomisystem

I budgetværktøjet er det nu også muligt at få en sammentælling på de forskellige løndele. Dette er tænkt som en hjælp, når budgettallene skal lægges over i skolens økonomisystem.

Ud for hver løndel kan skolen under budgetarbejdet skrive det ønskede finanskontonummer (kendt fra alle de øvrige driftsudgiftsposter).

Overblikket og sammentællingerne over de forskellige løndele ligger i fanerne ”løn undervisning” og ”løn pæd, tap” yderst til højre.

ER DER SPØRGSMÅL til budgetværktøjet, budgetarbejdet eller til skolens økonomi, er I som altid velkomne til at kontakte konsulenterne i Friskolernes Hus.

DOWNLOAD budgetværktøjet for budgetåret 2021 og 2022 HER.