Friskolesangbogen - de første 24 sange offentliggøres

Friskolesangbogen, som den nye udgave af Dansk Skolesangbog har skiftet navn til, 'breaker' de første 24 sange af i alt 394. Se listen her.
Af: Jakob Ringgaard, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Presse & politik , Administration
05.02.24

Sangbogsudvalget har nu afsluttet deres arbejde med at udvælge sange til den nye udgave af sangbogen. Udvalgsarbejdet for de fire medlemmer - Per Krøis Kjærsgaard, Helene Ejler Ernst, Susanne Dragsbæk Rasmussen og Peter Mondrup - er dermed endegyldigt slut, og vi takker dem for deres store arbejde.

Det seneste år har de gennemgået de 395 sange fra den nuværende udgave af Dansk Skolesangbog samt de ca. 550 indsendte sange. Der er blevet plads til 174 nye sange i den nye sangbog, mens 220 sange er gengangere. I alt kommer den nye sangbog dermed til at indeholde 394 sange - og tager navneforandring fra Dansk Skolesangbog til Friskolesangbogen.

De næste 7 måneder søges der rettigheder til de 394 udvalgte sange, forberedes design og grafik, opsættes noder og tekst med meget mere.

HVILKE SANGE ER KOMMET MED I SANGBOGEN?
Vi kan nu frigive en liste på de første 24 sange, som kom igennem nåleøjet og vil være at finde i den nye Friskolesangbog - hvis vi får accept fra rettighedshaver, vel at mærke. De 24 sange er:

• Vi ser det i de klare nætters himmel

• Julies sprog

• Mørkenatten

• Skybrud

• Idas sommervise

• Det regner med muligheder

• Stenen slår smut på det danske vand

• Hver dag en ny dag

• Ramadan i København

• Landet hvor samtalen bor

• Du kom med alt det, der var dig (Forelskelsessangen)

• Vi vil ha’ voksne, der griner

• Love someone

• Frihedens lysdøgn

• Barndommens land

• Med store undrende øjne

• Gi’ os lyset tilbage

• Danse i måneskin

• Se, hvilken morgenstund

• Fortabt er jeg stadig

• Lyse nætter

• Har du fyr

• Frit land

• Selmas sang

Dansk Skolesangbog har været udgivet siden 1929, og skifter som nævnt ovenfor med den nye udgave navn til Friskolesangbogen. Sangbogen forventes klar til salg december 2024.