Gratis materiale med fokus på at styrke den gode overgang fra dagtilbud til skole

Danmarks Jægerforbund og Danmarks Sportsfiskerforbund har udviklet et nyt undervisningsmateriale med særligt fokus på den gode overgang til skole, nye relationer, samarbejde og fællesskab. Som friskole har I mulighed for at bestille en uge før alle andre.
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Administration
11.04.23

Danmarks Jægerforbund har i samarbejde med Danmarks Sportsfiskerforbund udviklet et nyt undervisningsmateriale, Ask & Liv - flytter boplads, som har særlig fokus på at styrke den gode overgang fra dagtilbud til skoleliv. Materialet, der er målrettet 0. klasse, sigter efter at skabe grobund for at arbejde med de følelser og problemstillinger, børnene mærker på egen krop i overgangsfasen fra børnehave til skole. Det kan fx være bekymringer i forhold til egne evner, usikkerhed i forhold til at møde nye børn, eller følelser som bl.a. savn af relationer fra børnehaven.

Materialet tager udgangspunkt i en legende tilgang til læring med afsæt i kompetenceområderne for 0. klasse. Der er lagt særligt vægt på aktviteter, der skal styrke fællesskab, relationsdannelse og samarbejde mellem eleverne. Der lægges i materialet op til en vekselvirkning mellem ude- og inde aktiviteter, og materialet kan med fordel kombineres med udeskoledage eller tværfaglige emneuger.

Materialet Ask & Liv - flytter boplads er efterfølgeren til materialet Ask & Liv - flytter ud i naturen. De to materialer kan bruges hver for sig, men også i umiddelbar forlængelse af hinanden.

Friskoler kan forudbestille - før alle andre
Hele Ask & Liv-materialet er GRATIS at benytte, og som ansat på en friskole har du mulighed for at forudbestille materialet fra d. 11. april - én uge før alle andre. Sørg for at notere kode 'FF' i bestillingsmodulet, når du bestiller en gratis materialepakke HER.

LÆS MERE om undervisningsmaterialet HER

Du kan også orientere dig i nedenstående to små videoer:

• Kort video ’nyt undervisningsmateriale på vej’ HER
  • Lidt længere video ’info om materialet’ HER.