Gratis undervisningsmateriale: 'Højspænding giver ikke høj spænding'

Sikkerhedsstyrelsen lancerer i samarbejde med Banedanmark et nyt undervisningsmateriale om højspænding på køreledninger i forbindelse med kampagnen ’Højspænding giver ikke høj spænding’. Kampagnen har til formål at informere unge om faren ved højspænding. Læs mere her.
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Administration
28.09.22

Sikkerhedsstyrelsen lancerer nyt undervisningsmateriale om højspænding på køreledninger i forbindelse med kampagnen ’Højspænding giver ikke høj spænding’. Kampagnen er et samarbejde mellem Sikkerhedsstyrelsen og Banedanmark, der har til formål at informere unge om faren ved højspænding.

Det er livsfarligt at hoppe op på toge, og hvert år sker der alvorlige ulykker. Flere unge kender ikke faren ved at komme for tæt på togenes køreledninger med højspænding. Derfor har Sikkerhedsstyrelsen og Banedanmark netop lanceret kampagnen ’Højspænding giver ikke høj spænding’.

Kampagnen er målrettet 11-17-årige, og budskabet er klart: Unges livsfarlige leg skal stoppes. Respektér advarselsskiltene i nærheden af togene, og hold afstand til køreledningerne.

UNDERVISNING, DER KAN REDDE LIV
Som en del af kampagnen har Sikkerhedsstyrelsen udarbejdet nyt gratis under- visningsmateriale til folkeskolerne for at øge unges viden om elsikkerhed.

Unge skal vide, at der er omkring 25.000 volt på køreledningerne. Når spæn- dingen er så høj, kan der springe en lysbue ud fra køreledningerne og give dø- deligt stød. Faktisk bringer man sig allerede i livsfare, hvis man kommer inden for 1.75 meter af køreledningerne.

DOWNLOAD det gratis undervisningsmateriale HER.