Inddrivelse af skolepenge og SFO-betaling

Ved manglende betaling af skolepenge og SFO skal frie grundskoler anvende Gældsstyrelsens inddrivelsessystem. Det er gratis at anvende, men det kræver, at skolen bliver onboardet. Læs mere her.
Af: Tove Dohn, Friskolernes Hus
04.10.23

I tilskudsbekendtgørelsen for de frie grundskoler stilles der krav om, at skolerne ved elevbetaling eller på anden måde tilvejebringer en rimelig egendækning af skolens driftsudgifter. Mindstegrænsen for egendækningen eksklusiv forældrebetaling for skolefritidsordning er 1/8 af det gennemsnitlige statstilskud pr. årselev. Typisk sker dette ved, at skolerne opkræver skolepenge/forældrebetaling for elevers skolegang.

Mht. tilskud til skolefritidsordning, er det en betingelse for at modtage statstilskud, at der opkræves forældrebetaling for eleven.

Til at inddrive skyldige skolepenge og SFO-betaling skal friskolerne benytte sig af Gældsstyrelsens inddrivelsessystem. Gældsstyrelsen benytter sig af en lang række inddrivelsesværktøjer som f.eks. lønindeholdelse eller modregning i overskydende udbetalinger fra SKAT. Gældsstyrelsens inddrivelsessystem er gratis at anvende, og det sikrer som udgangspunkt at fordringer ikke forældes samt at skolen tilgodehavende sikres bedst muligt.

For at anvende Gældsstyrelsens inddrivelsessystem skal skolen onboardes til Gældsstyrelsens fordringshaverportal/PSRM. Dette gøres ved at sende en mail med ønsket om at blive onboardet til: fordringshaver(at)gaeldst.dk I mailen oplyses skolens CVR-nummer, skolens navn, skolens krypterede e-mail, telefonnummer samt adresse, og at I selv varetager indberetningen. Skolen modtager herefter en mail med orientering om det efterfølgende forløb.

Hvilke fordringer inddrives via Gældsstyrelsen?

• Offentlige retlige krav inddrives via Gældsstyrelsen.
  • Offentlige retlige krav er tilgodehavende skolepenge og SFO-betaling.

NB. Krav som renter, gebyrer, betaling for lejrskole, materialer, frugt og lignende er ikke offentlige retlige krav, og kan derfor ikke inddrives via Gældsstyrelsen. Restance for vuggestue og børnehave godkendt som privatinstitution er heller ikke muligt.

Vær opmærksom på:

Hver fordring holdes adskilt.

Skolepenge og SFO er to forskellige fordringer der skal oprettes særskilt.

Hver månedlig opkrævning på skolepenge og SFO har egen fordring.

Hver elev har ligeledes egen fordring.

Det vil sige, at hvis forældre til 2 elever ikke har betalt skolepenge og SFO for august måned skal skolen oprette 4 fordringer:

• Elev nr. 1: skolepenge august måned, SFO-betaling august måned
  • Elev nr. 2: skolepenge august måned, SFO-betaling august måned

Hvad er vigtigt at huske?

Skolens egen rykkerprocedure udarbejdet af skolebestyrelsen skal følges. Forældrene skal informeres herom, og det skal af rykkerproceduren tydeligt fremgå, hvornår fordringen videresendes til Gældsstyrelsen. Da det er forældre, inddrivelsen sker på, skal skolen ved fordringsanmodningen oplyse forælderens cpr. numre og fulde navn.

Forældre med fælles forældremyndighed, uanset om de bor sammen eller ikke, hæfter begge for manglende skolepenge og SFO-betaling. For at skolen kan inddrive gælden hos begge forældre, er det vigtigt, at skolen har fulgt skolens rykkerprocedure overfor begge forældre, og at skolen til Gældsstyrelsen oplyser begge forældres fulde navn og cpr. numre.

DOWNLOAD orienteringsmateriale til Gældsstyrelsens inddrivelsessystem HER

Spørgsmål omkring inddrivelse af fordringer og tilslutning til det nye inddrivelsessystem PSRM rettes til Fordringshaversupport 72371645 eller e-mail fordringshaver(at)gaeldst.dk