Kompromis for prøvefrie skoler

Børne- og Undervisningsministeren har lagt op til mere fleksible regler.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Presse & politik
23.04.20

For nyligt har Dansk Friskoleforening og en række andre interesseorganisationer afgivet høringssvar i forbindelse med aflysning af prøver og eksamen i forbindelse med Covid-19.

Vi har særligt lagt vægt på, at elever fra de prøvefrie skoler også bør have særlige vilkår i særlige tider - i lighed med alle andre elever.

Der er lyttet til de indsendte høringssvar og synspunkter, således at det nu er besluttet at give prøvefrie skoler valget mellem -

1. at lade eleverne deltage i optagelsesprøve enten ultimo april eller medio juni eller
  2. give standpunktskarakterer til eleverne, der sammen med uddannelsesparathedsvurderingen kan udgøre grundlag for optagelse i gymnasiet.

Hvis skolen vælger at afgive standpunktskarakterer, skal dette meddeles senest 27. april til Børne- og Undervisningsministeriet. Læs brev fra ministeriet (pdf).

Det har været Dansk Friskoleforenings udgangspunkt i denne sag at sikre de bedste betingelser for eleverne. Vi havde foreslået, at man helt friholdt elever fra prøvefrie skoler at skulle til optagelsesprøve og i stedet anvendte de grundige evalueringer, skolerne i forvejen laver. Men, vi bakker vi op om det kompromis, der nu er kommet. De to muligheder giver skolerne en chance for at vælge, hvad der er bedst for eleverne.

Tilbage står nu, at skolerne hver især skal beslutte sig for, hvorvidt de vælger model 1. eller 2. Under alle omstændigheder, så er det en helt særlig tid, der kræver særlige beslutninger – også beslutninger, der kan kollidere med værdier, overbevisninger og pædagogiske valg.

Vi anerkender, at ministeren, ministeriet og de politikere, der har bidraget har lyttet til vores synspunkter, genovervejet og nu ændret reglerne.