Konference om kreativitet, dannelse og bæredygtighed den 27. september

Af: Mette Marie Møller, Friskolernes Hus
Kurser & arrangementer , Pædagogik & skoleliv
31.08.18

Igen i år inviterer DET KREATIVE SKOLENETVÆRK i samarbejde med Efterskoleforeningen og Dansk Friskoleforening til den sjette

KREATIVITET, DANNELSE & BÆREDYGTIGHEDskonference, der afholdes den 27. september 2018 på Designskolen i Kolding.

På dagen møder du deltagere fra både friskoler, højskoler, efterskoler og frie fagskoler, og du får spændende foredrag, pitches og i alt 5 workshops at vælge imellem:

1. STEEN MØLLER: Samtale om bæredygtige muligheder og betydningen af at gøre noget og turde eksperimentere, tænke nyt og afprøve løsninger, der trækker mod en mere bæredygtig livsstil.

2. DESIGNSKOLEN KOLDING: Værdikædekortlægning og redesign af hverdagsprodukter
I denne workshops første del vil vi kortlægge værdikæder omkring hverdagsprodukter vi har på os og identificere mulighedsrum for bæredygtighed og italesætter de 17 verdensmål. I anden del vil vi lave en hurtig redesign- og prototyping-session hvor vi aktivt arbejder med udvalgte mulighedsrum. Til workshoppen vil vi bruge værktøjer udviklet i LAB for Bæredygtighed og Designskolen Kolding.

3. VESTER SKERNINGE FRISKOLE: Bæredygtighed i en skolepraksis og dannelsestænkning
Bæredygtighedstanker og -praksis har en central plads i dannelsestænkningen på Vester Skerninge Friskole. Med udgangspunkt i en præsentation af skolens tanker, tiltag og erfaringer vil vi - sammen med deltagernes evt. ditto - med gensidig inspiration drøfte udfordringer og muligheder for skolens rolle og ansvar i bæredygtig dannelse.
Stikord: Grønt Flag Grøn Skole, grøn skolegård, skolehaver, grøn pedel, modvindskompetence, naturen under huden, grønne rollemodeller, håb og entusiasme frem for dystopi og ligegyldighed etc.
Workshopleder: Jens Fabricius Hansen, tidl. skoleleder, Vester Skerninge Friskole.

4. INSERO: Urban Gardening
Urbaniseringen er en forureningsmæssig udfordring – fx i forhold til transport af fødevarer.
I denne workshop ser vi på, hvordan dine elever kan arbejde med dette problem og finde kreative løsninger til udnyttelse af byrummet til grønne aktiviteter. Workshoppen har fokus på arbejdet med “praktiske løsninger på praktiske problemer”, og understøtter således en undervisning, der benytter engineering som arbejdsmodel. Workshopleder: Anders Pagh, Insero Education.

5. UNGDOMSBYEN: Generation Verdensmål
Hvordan formidler vi viden om de 17 verdensmål for bæredygtig udvikling, på en måde der inspirerer til handling, fremfor at lede til pessimisme og magtesløshed?
Ungdomsbyen forsøger at løfte vor tids vigtigste samtale højere og videre med viden om- og inspiration til - handling.
Workshopleder: Julie Kolath, Ungdomsbyen

Tovholder på dagen er Lars Geer Hammershøj, ph.d. og lektor ved Danmarks Pædagogiske Universitet, Aarhus Universitet

Workshop vælger du ved tilmelding - se hele programmet og tilmeld dig på <link http: friskoler.link kreativitetdannelsebaeredygtighed2018>friskoler.link/kreativitetdannelsebaeredygtighed2018