Ny afgørelse fra Datatilsynet vedrørende Chromebooks

Datatilsynet har medio juli truffet en ny afgørelse vedr. Helsingør Kommunes brug af Chromebooks i undervisningen, herunder systemet Google Workspace (tidligere G suite for Education).
Af: Dzenana Causevic, Friskolernes Hus
09.08.22

Datatilsynets nye afgørelse (juli 2022) fastslår, at kommunen ikke må anvende Chromebooks, før kommunen fx dokumenterer tilstrækkeligt, at der ikke sker overførelse af data til tredjeland (USA).

Datatilsynet nedlægger også i afgørelsen forbud mod, at kommunen bruger Google Workspace. Dette begrunder tilsynet med, at kommunen ikke har lavet en fyldestgørende nok dokumentation og konsekvensanalyse, og at kommunens anvendelse af systemet ikke er i overensstemmelse med persondatareglerne.

Datatilsynet gør i øvrigt opmærksom på, at mange af konklusionerne i deres afgørelse formentlig også vil gælde andre kommuner.

Datatilsynet opfordrer kommuner/skoler til udarbejdelse af en såkaldt konsekvensanalyse og risikovurdering ved anvendelse af systemerne, se vejledninger nedenfor.

Læs nærmere om Datatilsynets senest afgørelse her

Læs mere om konsekvensanalyser her samt vejledning om udarbejdelse

Og vejledning om at foretage risikovurdering.

Hvad betyder det for Friskolerne?
Vi afventer, hvad Datatilsynet melder endeligt ud til den pågældende kommune, som netop har indsendt yderligere materiale til Datatilsynet.

I mellemtiden opfordrer vi de skoler, der anvender Chromebooks samt Google Workspace til at få udarbejdet konsekvensanalyser/risikovurdering, se ovenstående vejledningsmateriale.

Undervisningsministeriet har heller ikke meldt noget ud omkring brugen af Chromebooks.
Hvis UVM forholder sig til sagen, og når der sker en ny udvikling i tilsynssagen, vil vi naturligvis informere jer om det.