Ny prøvebekendtgørelse – orientering om ændringer udsendt

Undervisningsministeriet har den 26. november udsendt en længere orientering om ændringer i forbindelse med den nye prøvebekendtgørelse, som blev offentliggjort den 20. november.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
03.12.19
Friskoleloven, Love og regler for frie grundskoler

Friskoleloven gælder for frie grundskoler i Danmark. Dansk Friskoleforening yder rådgivning for friskoler medlem af foreningen.

Bekendtgørelsen trådte i kraft den 22. november og erstatter den hidtidige prøvebekendtgørelse fra den 29. august 2018.

I ministeriets orientering er der fokus på naturfagene. De skriftlige udtræksprøver i fysik/kemi, biologi og geografi er ændret med virkning fra maj 2020. Prøverne er forlænget fra 30 minutter til 60 minutter, og antallet af opgaver er sat op fra 20 med i alt 50-55 underspørgsmål til ca. 30 opgaver med 75-80 underspørgsmål.

Eksempler på prøven vil være tilgængelig fra uge 49 – se link nedenfor. Det vil være disse eksempelprøver, der vil blive anvendt ved øveprøverne i uge 3 og 4 2020, som skolerne kan vælge at deltage i. Ved prøven skal eleverne anvende høretelefoner, da der indgår videoklip med lyd.

Prøvevejledningen til de tre skriftlige udtræksprøver er under udarbejdelse og vil foreligge primo december – se link nedenfor. I vejledningen gøres der rede for ændringer.

Ny prøvebekendtgørelse kan findes HER

Alle prøvevejledningerne kan findes HER

Prøvevejledning til fysik/kemi, biologi og geografi kan downloades HER

Eksempelprøver – klar i uge 49: