Ny rammeaftale er på plads med Copydan AVU-medier

Den nye rammeaftale giver flere muligheder for at bruge musik i undervisningen. Indgår jeres skole den nye aftale, sikrer I jer rettighederne til at foretage kopihandlinger af musikværker. Læs mere her.
Af: Søren Stein Brinck, Friskolernes Hus
05.09.23

FRISKOLERNE har indgået en rammeaftale med Copydan AVU-medier. Med rammevilkårene kan jeres skole indgå en aftale, der sikrer rettigheder til at foretage en lang række kopihandlinger af musikværker, som ikke er dækket af eksisterende aftaler. For at indtræde på rammeaftalens vilkår skal den enkelte skole selv kontakte Copydan AVU-medier.

Eksemplarfremstilling af musik kræver rettighedsdækning
De fleste skoler har i dag TVIS-aftalen og Spillefilmsaftalen med Copydan AVU-medier, der dækker rettighederne til brug af bl.a. tv-klip og spillefilm.

De eksisterende aftaler dækker imidlertid ikke digital kopiering af musikværker på undervisningsinstitutioner, hvilket sker, når man fx bruger musik i optagelser eller i præsentationer eller uploader videoer online, hvori indspillet musik indgår.

Den nye aftale om brug af musik til læring dækker bredt, når man bruger musik i undervisningen, ved både optagelse, upload og deling af musik, og derfor kan aftalen være nødvendig, hvis man som skole ønsker at anvende musik på denne måde i undervisningen.

Prisen for aftalen er 15,72 kr. pr. elev pr. år. (2023-pris, der p.t. er momsfritaget, men som ved evt. momspligt, vil blive tillagt moms).

Læs meget mere om hvad den nye aftale dækker her.

Sådan får jeres skole aftalen

For indgåelse af aftalen kan der rettes henvendelse til Copydan AVU-medier her.

I kan også tage direkte kontakt til AVU-mediers markedsafdeling på 39 14 15 06.

Såfremt jeres skole allerede har tiltrådt den nye aftale om brug af musik til læring, behøver I ikke foretage jer yderligere, og I vil efter rammeaftalen fremadrettet få samme information og rådgivning.