OVERGANG FRA BØRNEHAVE TIL SKOLE

Tilskud til tidlig SFO eller før-SFO fra kommunernes side varierer - og det samme gør tidspunktet for, hvornår på året før-SFO-ordninger starter. Flere børn starter skoleforberedelse allerede som 4-årige. Men ifølge EVAs områdechef for dagtilbud for børn, Dina Celia Madsen, så mangler vi viden om fordele og ulemper ved så tidlig en skolestart.
Af: Ole Carl Petersen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Administration
25.02.22

Tidlig SFO eller før-SFO er en kendsgerning på rigtig mange friskoler. I nogle kommuner får friskolerne fra kommunens side et tilskud til at drifte en sådan ordning, men der findes desværre også mange eksempler på, at det ikke er tilfældet.

Tidspunktet for hvornår sådanne ordninger starter i kommunerne, og dermed også på friskolerne, varierer. Ifølge en netop udkommet undersøgelse fra EVA (Danmarks Evalueringsinstitut) starter 38% af kommunerne deres før-SFO-ordninger i april, 37% i maj og de resterende 25% starter enten i marts eller juni eller allerede i februar.

Der er for tiden stor politisk bevågenhed på kommunernes brug af tidlig-SFO, hvilket man kan læse om i en ny artikel fra EVA.

Artiklen problematiserer bl.a. det forhold, at børnene på et endnu tidligere tidspunkt skal begynde at forholde sig til børnehaveklassen, eftersom dette i henhold til dagtilbudsloven skal ske èt år før, børnene starter i børnehaveklassen eller tidlig SFO. Hvis barnet er et af de yngste i sin nye klasse, vil det være 4 år, når det skoleforberedende arbejde starter. Her er det naturligvis relevant og på sin plads at stille det spørgsmål, om det er klogt at starte så tidligt.

Artiklen kan læses HER.