Rapport om den nye bedømmelsesordning for afgangsprøverne

I 2016 blev der indført en ny bedømmelsesordning for folkeskolens skriftlige prøver. Den nye bedømmelsesordning bevirkede, at elevernes besvarelser kun bliver bedømt af en statslig beskikket censor, mens den tidligere ordning indebar, at besvarelserne blev bedømt både af faglæreren og af den beskikkede censor.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
02.05.18

Resultatet af forskeres rapport
Den nye bedømmelsesordning har været fulgt af 3 forskere, der nu har afleveret en rapport, som er baseret på besvarelser fra 357 censorer. Halvdelen har svaret, at den nye ordning fungerer ”godt” eller ”særdeles godt”. Ca. 30 procent svarede, at den nye ordning fungerer ”nogenlunde”. I rapporten udtrykkes bekymring for, at det kan have faglige konsekvenser, fordi censor ikke længere giver fagligt feedback til klassens lærer.

Forskernes anbefaling
Forskerne, der har fulgt den nye ordning, anbefaler blandt andet, at lærerne får mulighed for at få indblik i censors bedømmelse af elevernes besvarelser og i kriterierne for bedømmelsen.

Evaluering af bedømmelsesordningen
Følgegruppens rapport vil indgå i grundlaget for evalueringen af bedømmelsesordningen, som planlægges gennemført i andet halvår af 2018.

Interesserede kan læse rapporten <link https: uvm.dk aktuelt nyheder uvm apr _blank external-link-new-window internal-link>HER