Særlig feriegodtgørelse – hvordan er det nu?

Da 2019 var et særligt år mht. optjening af ferie, er der for ansatte under Statens ferieaftale to beregningsperioder for den særlige feriegodtgørelse.
Af: Tove Dohn, Friskolernes Hus
16.04.20

Ansatte med ret til løn under ferie har ret til særlig feriegodtgørelse for de dage, den ansatte afvikler ferie med løn.

Da 2019 var et særligt år mht. optjening af ferie, er der for ansatte under Statens ferieaftale to beregningsperioder for, hvad angår den særlige feriegodtgørelse. Ansatte under ferieaftalen som har ret til 1,5% særlig feriegodtgørelse er skolens ledere, lærere, børnehaveklasseledere samt ansatte, hvor skolen har tiltrådt overenskomst med BUPL, 3F og HK. For ansatte uden overenskomst er det det aftalte i ansættelsesbrevet, der gælder. Er der her aftalt at ferien afholdes i henhold til ferieloven, er den særlige feriegodtgørelse på 1%.

Feriegodtgørelse optjent 1. januar 2019 – 31. august 2019:
For ferie optjent 1. januar 2019 til 31. august 2019, og som afvikles i perioden 1. maj 2020 til 31. august 2020, beregnes der 1,5% ferietillæg. (For ansatte som ikke er omfattet af Statens ferieaftale beregnes der 1%). Særlig feriegodtgørelse beregnes af den ferieberettigede løn for optjeningstidspunktet.

Den særlige feriegodtgørelse udbetales som et samlet beløb ved ferieårets start. Hvis den særlige feriegodtgørelse ikke udbetales ved ferieårets start, skal der senest ved hver ferieperiodes begyndelse udbetales en forholdsmæssig del svarende til længden af den planlagte ferie.

Feriegodtgørelse optjent 1. september 2019 – 31. december 2019:

For indefrysningsperioden skal der for ansatte under Statens ferieaftale udbetales en særlig feriegodtgørelse på 0,5%. Resten af godtgørelsen ligger i de indefrosne feriepenge. Feriegodtgørelsen udbetales ultimo april 2020.
(Feriegodtgørelse for den resterende del af indefrysningsperioden 1. januar 2020 – 31. august 2020 udbetales ultimo april 2021).