"TANKEBOBLER FRA HJEMMESKOLEN" er temaet i Magasinet nr. 27

Hvem bedre end eleverne selv kan beskrive hverdagen som hjemmeskoleelev? Vi har spurgt dem, og det er der kommet et væld af fine klummer ud af. Fordyb dig også i bestyrelsens skriftlige beretning og forbered dig på det kommende landsmøde i foreningen.
Af: Mie Lund Hansen, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Presse & politik , Administration , Magasinet Friskolen
16.03.21

Magasinet Friskolen stiller i dette TEMA skarpt på HVERDAGEN SOM HJEMMESKOLEELEV.

“Corona er selvfølgelig træls, men jeg prøver at få det bedste ud af det, og jeg opfordrer stort til, at andre gør det samme. I stedet for at sidde foran computeren dagen lang, kan man begynde at træne til den sixpack, man så længe har drømt om. Man har tiden nu.” (Ditte Marie Brøndum-Hansen, 8. klasse, Fole Friskole). Vi har spurgt eleverne på vores medlemsskoler, hvordan det føles at være hjemmeskoleelev. Det er der kommet et væld af fine klummer ud af, og seks af dem er med i magasinet. Elevernes refleksioner er mangfoldige, men fælles for dem alle er troen på, at vi kan lære noget af alt det her - og at alting bliver godt igen. Find de seks elevklummer i temaet "Tanker fra boblerne".

I DETTE NUMMER kan du også læse bestyrelsens "Skriftlige beretning" for 2020, fordybe dig i "Friskolestatistik", blive klogere på de "Opstillede kandidater til bestyrelsen" samt meget mere - og derigennem forberede dig på det forestående landsmøde i foreningen.

I artikelserien FORSKELLIGHEDERNES FÆLLESSKAB kan du denne gang komme med på besøg hos ROS Privatskole i Roskilde, hvor frilæsning, foreningsliv og muslimske værdier går hånd i hånd. I artiklen "Man udvikler sig ikke, hvis man ikke er tryg" viser skoleleder Zeynep Güzel rundt og svarer efterfølgende på de "Fem faste"

I artiklen "Børn skal møde et mangfoldigt Danmark i skolen" har vi mødt uddannelsesordførerne Ellen Trane Nørby (V) og Jens Joel (S) digitalt til en snak om de dagsordener, der står øverst på den socialdemokratiske skoledagsorden: blandede skoler, friskolernes sociale ansvar og hvad vi kan lære af situationen med nødundervisning.

Magasinet nr. 27 byder også på portrætter af Marie Røngaard Klarskov og Cecilie Basler - begge forhenværende friskoleelever, der deler minder fra deres grundskoletid. Find artiklen "Friskolen ændrede mit liv", ligesom vi anbefaler klummen "Hvem bygger den virtuelle bålhytte?" af Ronni Heuckendorff Hansen, friskoleforælder på Aabenraa Friskole.

Ovenstående er bare noget af det, der har fundet vej til Magasinet Friskolen nr. 27. Hvis du ikke sidder med en fysisk udgave af Magasinet, så husk at du kan læse alle historierne gratis enten online eller via Magasinets APP

God læselyst!

HUSK AT DOWNLOADE MAGASINETS APP!
APP'en kan downloades her:
iPhone/iPad
Android- Smartphone/tablet