Tilmeldingsfristen nærmer sig for FRIE SKOLERS FÆLLESMØDE 2019

Om en måned, den 7. november, starter dette års FRIE SKOLERS FÆLLESMØDE. Læs med her, hvorfor op mod 100 skolefolk fra hele landet hvert år mødes på tværs af skoler og skoleformer til to intensive døgn.
Af: Mette Marie Møller, Friskolernes Hus
Kurser & arrangementer
07.10.19

Frie Skolers Fællesmøde er et koncentrat af alt det, du ikke lige vidste du manglede!

Det er stedet, hvor du kan få god samvittighed på det kulturelle, samfundsmæssige og idemæssige plan.

Dér, hvor vi kommer i åndelig topform, mens vi mødes og samtaler på tværs af skoler, skoleformer og daglige virker.

Temaet er 'Gentænkt'
Årets overskrift er "Gentænkt". Vi er en del af en verden, hvor vi står på skuldrene af mennesker, der har tænkt og udviklet et samfund med masser af muligheder for det bedst tænkelige menneskeliv.

Vi er forankret i tankegods og traditioner, men har, som vi til alle tider har haft, et ansvar og muligheden for til stadighed at nære, vedligeholde og udvikle samfundet og skoleverdenen. Derfor er en af vores vores fremmeste opgaver at gentænke alle de gode ting, der udgør vores fundament.

Hvad sker der, hvis vi gentænker skolerne, økonomien, relationerne, kunsten og samfundsstrukturen? Kan vi komme et nyt og bedre sted hen uden at kaste det hidtidige ud med badevandet? Det er det vi sammen skal undersøge og blive klogere på til dette års fællesmøde.

Vel mødt!
Se programmet her!

For alle skolens ansatte
Fællesmødet henvender sig til mennesker, der i det daglige har deres virke på friskoler, efterskoler og højskoler, eller som på anden måde er levende optaget af den frie skoleform. Deltagerne tæller alt lige fra pedeller, køkken- og administrative medarbejdere, lærere, forstandere, bestyrelsesmedlemmer og andet godtfolk.

Få højskolestemningen med!
Frie Skolers Fællesmøde afholdes på Gymnastikhøjskolen i Ollerup, og overnatningen sker på højskolens dobbeltværelser, hvoraf nogle har bad på gangen.
De fleste måltider indtages i skolens spisesal, mens det er foredragssalen og de gamle stuer, der giver det særlige 'ekstra' til mødet.
Se mere om højskolen her.

Frivillige fra frie skoler står bag
Frie Skolers Fællesmøde tilrettelægges af en gruppe frivillige fra højskoler, efterskoler og friskoler, og støttes af FRISKOLERNE og Efterskoleforeningen.

Planlægningsgruppen består i år af:

• Mette Sanggaard Schultz, forstander, Ollerup Efterskole - Sang og Musik
  • Hanne Kirk, underviser, Den frie Lærerskole
  • Paw Møller Pedersen, lærer, Frederiksberg Friskole
  • Søren Møllgaard Kristensen, forstander, Egmont Højskolen

Programmet er igen i år layoutet af Thomas Dausell, tidl. lærer, Eriksminde Efterskole.

Se mere om Frie Skolers Fællesmøde HER!