Ungdomsøen er også jeres – sådan kan I bruge øen

Ungdomsøen er åbnet midt i Øresund og kun 30 minutters sejlads fra hjertet af København. Friskolerne er med i udviklingsarbejdet omkring Ungdomsøen, og vi glæder os til, at øen fyldes med friskoleelever og lærer, hvad enten det er til en dagsudflugt, hvor der skal arbejdes med verdensmål, som ramme for en lejrskole eller noget helt tredje.
Af: Maren Skotte, kommunikationschef i FRISKOLERNE
Presse & politik
28.08.19

Besøg Ungdomsøens hjemmeside www.ungdomsoen.dk

Ungdomsøen åbnede 24. august 2019 med en stor åbningsceremoni, hvor både kongehuset og Kulturministeren var med til officielt at indvie øen. Men hvad kan friskolerne i Danmark egentlig bruge øen til. Det har vi taget en lille snak med Ungdomsøens kommunikationschef Frej Elbæk Schjeldal om:

”Vi håber først og fremmest, at skolerne vil tænke øen ind som læringsplatform, når skoledagen skal rykkes udenfor. Ligesom øen er et fuldstændig fantastisk sted at holde lejrskole,” siger Frej Elbæk Schjeldal.

Helt konkret så kan man som gruppe besøge øen året rundt med færge fra Nyhavn. Det er muligt at komme frem og tilbage samme dag inden for undervisningstiden, hvis man er en skole tæt på København, og ellers kan man overnatte på øen i enten telt, shelters eller sovesale.

”For den enkelte skole handler det om at skræddersy besøget, så det passer til den enkelte skole. Det kan være et besøg med meget fagligt indhold eller et besøg, som mere har sigte på det sociale. Ungdomsøen har rammerne til det hele med gode faciliteter ude såvel som inde i det gamle søfort” fortæller han.

Ungdomsøen har blandt andet en række faste aktiviteter på øen, man kan benytte sig af. F.eks. er der et rollespil, hvor elever kan lege, at man er lille ø-samfund, og et demokrati-rollespil, hvor de skal tænke demokratiet helt forfra. Det er muligt at booke personale til at hjælpe med afviklingen af aktiviteterne, men ifølge Frej Elbæk Schjeldal kan flere af dem fint klares ved hjælp af de vejledninger, der er og via kort instruks fra de unge frivillige på øen.

Øen er et frirum
Ungdomsøens skal ifølge Frej Elbæk Schjeldal ses som et frirum for de unge. Et sted, hvor man kan koble af, stoppe op, reflekterer - ja måske endda også kede sig.

”Vi kan allerede nu se, at bare det at være på Ungdomsøen - også uden at skulle ti tusinde ting, har en værdi. Der går ikke nogen busser væk fra øen hvert femte minut, så du er nødt til at tale med dem, du er på øen sammen med, eller måske bare ligge dig i græsset, se på himlen og lige mærke efter i maven om, hvordan man egentlig går og har det. Vi hører fra mange unge, at netop det at lave ingenting faktisk er en vigtig del af opholdet,” siger Frej Elbæk Schjeldal, der så også nævner vipperne i havnebassinet, de underjordiske gange, hvor der kan laves orienteringsløb, eller øens mange udekøkkener og bålpladser som ting, der passende kan bruges til at få tempoet og fællesaktiviteterne i fokus.

FAKTA

• Ungdomsøen ligger ud for København i det tidl. Middelgrundsfortet
  • Ungdomsøen har åbent året rundt med højsæson fra april til oktober.
  • I højsæsonen er der færger til Nyhavn seks gange dagligt. Større gruppe kan efter aftale booke båd til hele gruppen.
  • Husk du via Nordea Fondens lokalpulje (https://nordeafonden.dk/soeg-stoette-til-projekt/lokalpuljen-op-til-100000-kr) kan søge transportstøtte til jeres tur.
  • På Ungdomsøen er der plads til, at 400 personer kan sove i telt på øen, og 60 personer kan sove i shelter. Der er desuden indendørs overnatningsmuligheder i gamle militærbygninger, hvor der plads til 120 personer i sovesale. Der er også handicapvenlige værelser.
  • Ønsker du at booke et besøg på øen, så skriv til booking@ungdomsøen.dk eller se mere på www.ungdomsoen.dk