Whistleblower-ordning vedrørende frie grundskoler trådt i kraft

Whistleblower-ordningen var en del af den politiske aftale af 7. november 2017 om styrkelse af tilsynet med de frie grundskoler og blev vedtaget af Folketinget den 2. maj i år med en ændring af friskoleloven.
Af: Peter Højgaard Pedersen, Friskolernes Hus
Administration , Presse & politik , Pædagogik & skoleliv
29.08.18

Whistleblower-ordningen trådte i kraft fredag den 24. august. Ordningen ophører igen den 31. juli 2029, medmindre Folketinget ændrer loven.

Whistleblower-ordningen giver alle, der har kendskab til mulige lovovertrædelser eller er bekymrede over forhold på en fri grundskole, mulighed for at henvende sig anonymt til STUK. Den fortrolighed, der ligger i ”anonymiteten” betyder, at det kun er få betroede medarbejdere i styrelsen, der får kendskab til oplysninger om den, der henvender sig som whistleblower.

Det betyder endvidere, at styrelsen ikke må give oplysninger om henvendelsen videre i forbindelse med partsaktsindsigt efter forvaltningsloven eller offentlighedsloven.