Nye barselsregler

Med de nye regler har forældrene stadig ret til i alt 48 ugers orlov efter fødslen med barselsdagpenge - hensigten er, at de fordeles ligeliget mellem de to forældre. Vær opmærksom på de nye varslingsfrister samt særlige regler for soloforældre og LGBT+-familier. Læs mere her.

Af: Tove Dohn, Friskolernes Hus

Kategori Administrative nyheder

16.05.22

Dagpengeret

Efter de nuværende regler har mor ret til barselsdagpenge 4 uger før forventet fødsel og til morens 14 ugers barselsorlov. Far har ret til barselsdagpenge i de to ugers fædreorlov. Herefter har mor og far tilsammen en dagpengeret på 32 uger, som de kan fordele mellem sig. Det giver ret til i alt 48 uger efter fødslen.

Med de nye regler har forældrene stadig ret til i alt 48 ugers orlov efter fødslen med barselsdagpenge. Hensigten er, at de 48 ugers dagpengeret kan deles ligeligt imellem mor og far, så hver forælder har mulighed for at holde orlov med barselsdagpenge i 24 uger efter fødslen.

Mor vil fortsat have ret til barselsdagpenge i 4 uger før fødslen samt i barselsorloven på 10 uger. Far vil have ret til barselsdagpenge i de to ugers færdreorlov. Herefter har mor ret til (24-10 uger) 14 ugers barselsdagpenge, og far har ret til (24-2) 22 ugers barselsdagpenge.

Den nye barselsorlov indeholder en øremærkning af en del af orloven med dagpenge til hver forældre, der er lønmodtager. De øremærkede uger er de to uger i forbindelse med fødslen samt yderligere ni uger ud af de i alt 24 ugers orlov med barselsdagpenge. De øremærkede uger kan ikke overdrages mellem forældrene, og de skal afholdes, inden barnet fylder et år. Afholdes de øremærkede uger ikke, bortfalder retten til barselsdagpenge.

De resterende 13 uger med barselsdagpenge kan frit overdrages imellem forældrene. Hver forældre kan ud af de 13 uger udskyde 5 uger til afholdelse på et senere tidspunkt. En evt. udskudt orlov skal være afviklet, når barnet fylder 9 år.

For selvstændige, ledige og studerende vil det være muligt at overdrage op til 22 ugers barsel for hver af forældrene.

Nye varslingsfrister
Med de nye regler følger nye varslingsfrister:

Særlige regler for soloforældre og LGBT+-familier

Soloforældre får 46 ugers orlov som træder i kraft sammen med de øvrige regler pr. 2. august 2022. Pr. 1. januar 2024 træder nye særlige regler i kraft for LGBT+-familier.

VED spørgsmål til den nye barselsorlovs fraværsret og dagpengeret er du velkommen til at kontakte konsulenterne i friskolernes hus. Så snart den nye barselsaftale er på plads, vil vi informere herom.

Tilbage til nyhedsoversigt