DEBAT: Kære minister, friskolerne står klar til at hjælpe ukrainske flygtninge

Det er fortsat uafklaret, hvordan friskolerne kan/må spille en rolle i forbindelse med de ukrainske flygtninge. Men vi kan og vil gerne hjælpe, skriver formand for Friskolerne, Peter Bendix Pedersen, i et indlæg i Skolemonitor den 24. marts 2022.
Af: Maren Skotte, Friskolernes Hus
Pædagogik & skoleliv , Presse & politik
24.03.22

Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) slog ved et nyligt pressemøde fast, at presset kan blive stort : »Usikkerheden er mægtig stor. Vi ved ikke, hvor mange, som søger imod Danmark. Men det er klart, at vi står over for et voldsomt pres.«

»Dét pres vil vi gerne være med til at afhjælpe. På friskolerne er modtageklasser et særsyn. Vi har derimod mange erfaringer med at inkludere elever i almenklasser. Det gælder uanset, om der er tale om børn med flygtningebaggrund eller specialbehov af anden karakter. Naturligvis er der en balance i forhold til antallet, som ministeren ved pressemødet også var inde på«, skriver Peter Bendix Pedersen den 24. marts 2022 i Politikens Skolemonitor.

Friskolelovens kapitel 8c kræver, at friskoler og private grundskoler indgår en aftale med kommunalbestyrelserne om økonomi til at løse opgaven med flygtningebørn. I 2015 betød dette, at det var meget vanskeligt for friskolerne at få lov til at byde syriske børn velkomne, fordi kommunerne ønskede at samle de syriske børn på kommunale skoler.

Fællesskaberne er stærke på friskolerne – det er vores dna og varemærke. Hver tredje friskoleelev er bosat i byer med mindre end 500 indbyggere, hvor der typisk er gode chancer for hurtigt at blive en del af lokalsamfundet. Derfor er det oplagt, at også ukrainske forældre får mulighed for at vælge skole på lige fod med andre forældre i Danmark.

Læs hele artiklen her eller i Politikens Skolemonitor