Kostelever på fri- og privatskoler kan vende tilbage til skolen

Disse skoler er en del af 2. fase af genåbningen.
18.05.20

Fra mandag den 18. maj kan elever på fri- og privatskoler også blive en del af anden fase af genåbningen af Danmark.

Se Regeringens pressemeddelelse

Med ændringen kan elever, der ikke bor tæt på deres erhvervsuddannelse og derfor bor på erhvervsskolens skolehjem, vende tilbage og modtage den nødvendige praktiske undervisning for at komme videre i deres uddannelse. Og kostelever op til og med 10. klasse på en fri- og privatskole, vil igen også kunne bo på deres skole.

”Det betyder meget for den gruppe af elever, og vi er glade for, at det kan lade sig gøre,” siger børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil.

Regeringen vil gennemføre en bekendtgørelsesændring snarest muligt, og det forventes, at det allerede fra mandag den 18. maj bliver muligt at få eleverne tilbage til deres skolehjem og kostskole i takt med, at skolernes bestyrelse vurderer, at det ud fra Sundhedsstyrelsens vejledninger er sundhedsmæssigt forsvarligt.

Se også »Åbning for skolehjem for kostelever på frie grundskoler« - 17.05.20