Ny lov om ansættelsesbevis

Den nye lov om ansættelsesbeviser og visse arbejdsvilkår forventes at træde i kraft 1. juli 2023. Få styr på de væsentligste ændringer her.
Af: Tove Dohn, Friskolernes Hus
10.05.23

Torsdag d. 11. maj vil Folketinget 3. behandle forslag til lov om ansættelsesbeviser og visse arbejdsvilkår. Loven forventes at træde i kraft d. 1. juli 2023.

Nedenfor er de væsentligste ændringer kort nævnt. Friskolernes Hus vil senere orientere nærmere, herunder evt. ændringer af de ansættelsesbeviser, som skolerne benytter.

Der skal fremadrettet udstedes et ansættelsesbevis til:
De nye regler betyder, at lønmodtagere med et ansættelsesforhold, hvor den forudbestemte eller faktiske arbejdstid udgør mere end 3 timer pr. uge i en periode på 4 på hinanden følgende uger, skal have et ansættelsesbevis.

7 kalenderdage efter at ansættelsesforholdet er påbegyndt skal den ansatte have oplysninger om:
Arbejdsgiverens og lønmodtagerens navn og adresse, arbejdsstedets beliggenhed, jobbeskrivelse, ansættelsesforholdets begyndelsestidspunkt, ansættelsesforholdets forventede varighed (hvis det er tidsbegrænset), prøvetid, løn, arbejdstid og regler for underretning af lønmodtager, hvis arbejdsmønster er helt eller overvejende uforudsigeligt.

1 mdr. efter at ansættelsesforholdet er påbegyndt skal den ansatte have oplysninger om:
Opsigelsesvarsler, varigheden af det fravær med løn som lønmodtager har ret til, evt. ret til uddannelse, kollektive overenskomster og identitet på socialsikringsinstitutioner, som modtager sociale bidrag knyttet til ansættelsesforholdet.

Tilkaldevikarer
Ansatte på tilkaldebasis eller lignende ud over 3 måneder antages at have indgået en ansættelsesaftale med et minimumstimetal betalte timer svarende til det arbejde, der er udført af lønmodtageren i de seneste 4 uger - medmindre det klart fremgår i ansættelsesbeviset, at der ikke er aftalt et minimumstimetal som nævnt.

Ansat før d. 1. juli 2023
Det er ikke et krav, at arbejdsgiveren skal udlevere nye ansættelsesbeviser til medarbejdere ansat før d. 1. juli 2023, men skal derimod supplere ansættelsesbeviset på anmodning fra medarbejderen inden for en frist på 8 uger.

KURSUS I JUNI OMKRING ANSÆTTELSESVILKÅR
I juni afholder Friskolernes Hus to kurser omkring ansættelsesvilkår, hvor de nye regler bliver en del af dagenes indhold.

Udover de ændrede regler omkring ansættelsesbeviser, byder dagene på lønanciennitetsregler, udregning af beskæftigelsesgrad/årsnormer, seniorordninger, ansættelse af pensionerede lærere samt hvordan løntabellen læses. Kurset omfatter regler for alt skolens personale.

Tilmelding til kurserne kan ske på:

Nyborg d. 7. juni

Århus d. 14. juni