WEBINARER: Hvordan rimer klima og miljø fx på EU-udvidelsen?

Styrk dine elevers viden om EU, klima, miljø og politisk arbejde internationalt med et gratis webinar. Webinarerne kan bruges enkeltvis, eller du kan sammensætte et forløb som passer ind i din undervisning.
Af: Jakob Clausager Jensen, Friskolernes Hus
Kurser & arrangementer
20.12.21

Med danskernes andel på blot 1,3% af EU’s samlede befolkning, så skal klimakrisen løses internationalt.
Lige nu er EU's fokus rettet mod klima, østeuropa og Balkan.

FRISKOLERNE udbyder i 2022 en lang række webinarer, som kan være med til at styrke dine elevers viden om EU, klima, miljø og politisk arbejde internationalt.
Det er gratis at deltage i webinarer - det kræver blot en tilmelding.

Brug webinarerne enkeltvis, eller sammensæt et forløb sådan som emnerne passer ind i din undervisning.

Her er et udpluk af aktuelle webinarer:

Torsdag d. 13. januar kl. 13.00-13.45
Hvilken rolle spiller klima og miljø i forhandlingerne om EU-udvidelsen?
v/Zlatko Jovanovic, Oplysningsforbundet Demokrati i Europa

De seneste år har alle seks EU-ansøgerlande på Vestbalkan været præget af store miljøprotester. Samtidigt har EU skærpet miljøkravene for optagelsen i unionen og på det seneste varslet at al økonomisk hjælp til regionen bliver fremover betinget af kravet om, at penge fra EU skal harmonere med planerne om grønomstilling. Hvad gør landene for at imødekomme disse krav og hvordan reager befolkningen i landene?

Fredag 14. januar kl. 10.00-10.45
Hvad er et land?
v/Michael Lauritsen, Oplysningsforbundet Demokrati i Europa

Hvad skal der til for at være et land? Skotland hedder noget med land og har sit eget fodboldhold, men de har netop stemt for at forblive en del af landet Storbritannien. Mange catalanere vil gerne have en folkeafstemning om selvstændighed, men skal alle spaniere så egentlig tages med på råd? Kosovo er et land, hvis man spørger i det danske udenrigsministerium, men fem EU-lande herunder Spanien anerkender ikke Kosovo som land. Er det EU eller FN, der afgør, hvornår man er et land, eller snarere tilfældigheder og diplomati i en foranderlig verden? Vi ser på spørgsmålet med afsæt i de tre eksempler.

Tirsdag den 18. januar kl. 10.00-11.00
Kan EU redde klimaet?
v/Rasmus Nørlem Rasmussen, Oplysningsforbundet Demokrati i Europa

Danskerne udgør kun 1% af EU’s befolkning, så klimakrisen skal løses internationalt. Men kommer man nogen vegne med de flotte ambitioner i EU’s storstilede Green Deal? Trækker den nye tyske regering EU i en grønnere retning og får det franske EU-formandskab sat atomkraft på den grønne liste?

Torsdag d. 20. januar kl. 10.00-10.45
Slovenien – det seneste formandsland for EU-Rådet
v/Zlatko Jovanovic, Oplysningsforbundet Demokrati i Europa

For anden gang i sine godt 17 år som EU-medlemsland havde Slovenien i efteråret 2021 formandslandsrollen for EU-Rådet. I modsætning til sit første formandskab i 2008, hvor landet af mange blev opfattet som en duks blandt de tolv ”nye” medlemslande, der kom med i EU i 2004 og 2007, blev landets 2021-formandskab præget af en bekymring om, at landet er ved at udvikle sig til et nyt ”Orbanland”. Hvad er situationen i landet? Hvordan står det med pressefriheden og civilsamfundet, og hvad er Slovenien for et land i det hele taget?

Se flere webinarer her, og læs mere om, hvordan du tilmelder jer.